0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men sen så är det ju högst personligt vad man tycker själv men fick jag byta bort min HE-12:a mot en till Nocria så skulle jag aldrig tveka skulle lätt betala mellan oxå. Men oavsett märke så försöka att få en så bra placering som möjligt av innerdelen för det är enligt mig kanske det allra viktigaste.//Krister
Citat från: Northkingen skrivet 13 februari 2007, 20:43:11Men sen så är det ju högst personligt vad man tycker själv men fick jag byta bort min HE-12:a mot en till Nocria så skulle jag aldrig tveka skulle lätt betala mellan oxå. Men oavsett märke så försöka att få en så bra placering som möjligt av innerdelen för det är enligt mig kanske det allra viktigaste.//KristerIntressant. Ge mig 20 papp emellan så gör vi affär?
Har ändrat mej blir ingen Lvp för min del i alla fall, det får bli pellets istället.Var och hälsade på en bekant som installerat en nocria AWYZ 18 och det var ganska kallt ute och pumpen den gick ju och levererade värme i varje fall.Men blev besviken på det höga fläktljudet från innedelen som lät alldeles för högt och han som äger den tyckte också att det blev irriterande i längden när det är kallt och han måste köra den på högre fläkthastighet, tror inte jag vill leva med det ljudet i varje fall så därför blir det för min del i att investera i en låg ljudmässig pelletsanläggning.
Jag tror nog inte man behöver vara speciellt ljudkänslig för att tycka att en, nu i det fallet som jag lyssande på en nocria 18 lät jobbigt högt, och det tyckte ju ägarn av den också.Tror inte att jag skulle vilja ha det fläktljudet en längre tid innomhus typ när det är kallt ute.Och jag personligen har ingen kamin utan har en vedpanna i pannrummet som är välisolerat som jag ska ansluta en pelletsbrännare till så det kommer nog bara höras en svag susning.Och det är ju ungefär samma installationskostnad för dom, men tyvärr så har ju pellets blivit dyrare, men tycker att det är värt att få det tystare i huset i varje fall.
Citat från: markbygden skrivet 23 februari 2007, 12:44:00Har ändrat mej blir ingen Lvp för min del i alla fall, det får bli pellets istället.Var och hälsade på en bekant som installerat en nocria AWYZ 18 och det var ganska kallt ute och pumpen den gick ju och levererade värme i varje fall.Men blev besviken på det höga fläktljudet från innedelen som lät alldeles för högt och han som äger den tyckte också att det blev irriterande i längden när det är kallt och han måste köra den på högre fläkthastighet, tror inte jag vill leva med det ljudet i varje fall så därför blir det för min del i att investera i en låg ljudmässig pelletsanläggning.Northkingen är mycket nöjd med sitt fläktljud,.....det är hans enda sällskap där uppe i norr........hans närmaste granne är en liten tomte 15 mil bort med rosa mössa studsJo det är ju en nackdel med LVP alltså ljudet och speciellt om man är ljudkänslig..... men om vi säger så här.... tycker du att en LVP låter för mkt så ska du nog överväga något annat än en pelletskamin med fläkt iaf..... har lyssnat på några såna och med tanka på deras lilla fläkt så låter de ju fan som ett propellerflygplan..... Så i ditt fall så skulle jag nog rekomendera en värmekälla UTAN fläkt.... Men det kan ju iofs finnas pelletskaminer som går tyst oxå...Lycka till!//Krister
Citat från: Northkingen skrivet 23 februari 2007, 13:24:49Citat från: markbygden skrivet 23 februari 2007, 12:44:00Har ändrat mej blir ingen Lvp för min del i alla fall, det får bli pellets istället.Var och hälsade på en bekant som installerat en nocria AWYZ 18 och det var ganska kallt ute och pumpen den gick ju och levererade värme i varje fall.Men blev besviken på det höga fläktljudet från innedelen som lät alldeles för högt och han som äger den tyckte också att det blev irriterande i längden när det är kallt och han måste köra den på högre fläkthastighet, tror inte jag vill leva med det ljudet i varje fall så därför blir det för min del i att investera i en låg ljudmässig pelletsanläggning.Northkingen är mycket nöjd med sitt fläktljud,.....det är hans enda sällskap där uppe i norr........hans närmaste granne är en liten tomte 15 mil bort med rosa mössa studsJo det är ju en nackdel med LVP alltså ljudet och speciellt om man är ljudkänslig..... men om vi säger så här.... tycker du att en LVP låter för mkt så ska du nog överväga något annat än en pelletskamin med fläkt iaf..... har lyssnat på några såna och med tanka på deras lilla fläkt så låter de ju fan som ett propellerflygplan..... Så i ditt fall så skulle jag nog rekomendera en värmekälla UTAN fläkt.... Men det kan ju iofs finnas pelletskaminer som går tyst oxå...Lycka till!//Krister