0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
............och jag köper hellre ett någorlunda nytt direktelhus än ett gammalt hus med vattenburet......//Krister
Kollade, det var 7.5miljoner ungefär om man drar ett streck precis ovanför stockholm.
JA, det kräver ju sin man att förstå att inte alla bor i norrland, självklart övergår det mitt förstånd. Ser man på förbrukningen för värme på husen i södra sverige så ligger den i alla fall som regel i paritet med förbrukningen vi har här uppe, beror förmodligen på sämre isolering, men ger likväl samma besparingspotentialer.Och som sagt, det går att göra bra besparingar med l/l-värmepumpar, men långt ifrån alla gör det, det hänger helt på hur engagerad man är som ägare.Som exempel kan jag berätta om mina grannar, ett par i 55-årsåldern som installerade en HE9 för nån vecka sedan, trots mina påpekanden om rätt sätt att hantera värmepumpen för att få maximal besparing har han bara stängt av den radiator som sitter i köket (där värmepumpen sitter), när jag sa att han borde stänga av alla radiatorer och sedan slå på dem efter behov så säger han bara:"Jag har gått runt och kännt på radiatorerna, visst värmer de litegrann, men de är inte lika heta som tidigare, jag vill inte att det skall vara en massa krångel, de får står på, pumpen gör ju ändå att de inte går lika mycket som tidigare"Jag tror att majoriteten av köparna resonerar på liknande sätt och vill ge dem en rimlig förväntning på hur mycket de kan spara med en luftvärmepump.
Citat från: Mike skrivet 10 februari 2007, 17:21:02Kollade, det var 7.5miljoner ungefär om man drar ett streck precis ovanför stockholm.hej vad hjälper det? då det är en på 6 miljoner som det blir en mäniska av.... hahaha förlåt jag kunde inte hålla mig...
Citat från: Rickard skrivet 10 februari 2007, 17:22:04JA, det kräver ju sin man att förstå att inte alla bor i norrland, självklart övergår det mitt förstånd. Ser man på förbrukningen för värme på husen i södra sverige så ligger den i alla fall som regel i paritet med förbrukningen vi har här uppe, beror förmodligen på sämre isolering, men ger likväl samma besparingspotentialer.Och som sagt, det går att göra bra besparingar med l/l-värmepumpar, men långt ifrån alla gör det, det hänger helt på hur engagerad man är som ägare.Som exempel kan jag berätta om mina grannar, ett par i 55-årsåldern som installerade en HE9 för nån vecka sedan, trots mina påpekanden om rätt sätt att hantera värmepumpen för att få maximal besparing har han bara stängt av den radiator som sitter i köket (där värmepumpen sitter), när jag sa att han borde stänga av alla radiatorer och sedan slå på dem efter behov så säger han bara:"Jag har gått runt och kännt på radiatorerna, visst värmer de litegrann, men de är inte lika heta som tidigare, jag vill inte att det skall vara en massa krångel, de får står på, pumpen gör ju ändå att de inte går lika mycket som tidigare"Jag tror att majoriteten av köparna resonerar på liknande sätt och vill ge dem en rimlig förväntning på hur mycket de kan spara med en luftvärmepump.Varför inte behandla potentiella bergvärmekunder likadant då?Ange rimliga priser och kalkyler samt risker...Är det inte bättre att tala om hur han skall göra och sedan hur mycket det blir om han gör som han gjort så han SJÄLV får avgöra?
De priser och kalkyler jag gör är rimliga, i det fall du verkar ha retat upp dig på så ville jag visa på hur lönsamt det KAN vara med jordvärme, ingenstans skrev jag att det var något alla kunde förvänta sig.