0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Northkingen skrivet 10 februari 2007, 17:04:58............och jag köper hellre ett någorlunda nytt direktelhus än ett gammalt hus med vattenburet......//KristerJag är nästan lite böjd att hålla med dig där kingen, men å andra sidan så finns det ett antal andra faktorer som spelar in när man är i stånd att göra en ändå såpass stor investering som att köpa sig ett hus. Där jag bor så är fastighetsmarknaden verkligen inte stor, jag skulle vilja påstå att det är säljarens marknad, i en sådan liten skithåla som vuollerim.StorlekLägeBeskaffenhetIntryckKänslaAntal rummmmmmmJa, du fattar vad jag menarHur som helst så är det så att vill jag köpa ett hus i byn, då spelar det ingen roll vad det är för uppvärmning i det, jag får ta det som det är...
............och jag köper hellre ett någorlunda nytt direktelhus än ett gammalt hus med vattenburet......//Krister
Förresten angående livslängd, vi har väl ett antal proffsiga installatörer på forumet, de kan väl berätta hur gamla de pumparna de byter till nya brukar vara?Fram med lite fakta nu då
Citat från: Mike skrivet 10 februari 2007, 17:49:53Förresten angående livslängd, vi har väl ett antal proffsiga installatörer på forumet, de kan väl berätta hur gamla de pumparna de byter till nya brukar vara?Fram med lite fakta nu då Mellan 18 till 22 år är nog medeltalet på pumparna..........
Tror att alla här inne hellre hade haft friheten som ett vattenburet system innebär, än att vara beroende av slumpmässigt stigande elpriser.Har själv räknat på att konvertera till V/V, och innan pumpen räknade jag med en förbrukning på ca 25.000Kwh. Då finns det rätt mycket besparingspotential att räkna hem, och man kan investera rätt tungt om man sparar 15.000Kwh om året. fortfarande omkring 8 års payofftid vid en investering runt 120kkr.Slängde in en RAS-13 som kostade 20kkr, förbrukning på ett år med LL-pump är 13.000Kwh. Skulle jag investera 120kkr och i bästa fall kunna spara 5.000Kwh så är det ett gäng år till breakeven, ungefär 24 stycken.Min plan är att investera i en "fulpump" till garaget (som jag inte värmer alls idag) och någon form av solfångare till tappvarmvattnet. Detta kommer knappast att betala sig med nuvarande elpriser utan man får se det som en miljögärning.Skulle det komma fram ny "fantastisk" som reducerar energiförbrukningen radikalt, tror jag att de som sitter på en berg/mark-pump kommer vara betydligt trögare att byta med tanke på investeringen de har tagit...//Peter
En direkt fråga, inte för att vara spydig, utan för att jag inte har en susning:Finns det ngn LL:are som levererar 7-8kw vid -30º?
Citat från: pricken skrivet 09 februari 2007, 16:53:11En direkt fråga, inte för att vara spydig, utan för att jag inte har en susning:Finns det ngn LL:are som levererar 7-8kw vid -30º?Varför bara en! Köp två och sprid risken samt att det ger dig troligen bättre komfort och det kostar ändå inte skjortan! Mvh Joakar
Vid -30 då ger nog luft/luft negativt COP, 7-8kw hittar du ingen som kan ge.
Jag som svarade att detta kommer att bli en kort tråd i jämförelse med för 1 1/2 år sedan..............
Citat från: pfroven skrivet 10 februari 2007, 19:04:36Tror att alla här inne hellre hade haft friheten som ett vattenburet system innebär, än att vara beroende av slumpmässigt stigande elpriser.Har själv räknat på att konvertera till V/V, och innan pumpen räknade jag med en förbrukning på ca 25.000Kwh. Då finns det rätt mycket besparingspotential att räkna hem, och man kan investera rätt tungt om man sparar 15.000Kwh om året. fortfarande omkring 8 års payofftid vid en investering runt 120kkr.Slängde in en RAS-13 som kostade 20kkr, förbrukning på ett år med LL-pump är 13.000Kwh. Skulle jag investera 120kkr och i bästa fall kunna spara 5.000Kwh så är det ett gäng år till breakeven, ungefär 24 stycken.Min plan är att investera i en "fulpump" till garaget (som jag inte värmer alls idag) och någon form av solfångare till tappvarmvattnet. Detta kommer knappast att betala sig med nuvarande elpriser utan man får se det som en miljögärning.Skulle det komma fram ny "fantastisk" som reducerar energiförbrukningen radikalt, tror jag att de som sitter på en berg/mark-pump kommer vara betydligt trögare att byta med tanke på investeringen de har tagit...//PeterDitt resonemang stämmer helt klart, men tänk så här:OM din luftvärmepump kräver ett byte innan en berg eller jordvärmepump hade krävt det...Komforten...Framtida elprishöjningar...Det skulle kunna göra att du tog ett annat beslut.