0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: j:son skrivet 10 februari 2007, 12:46:37Citat från: Northkingen skrivet 10 februari 2007, 12:37:06Detta med att man höjer värdet på huset efter installation av vattenburet i kombination med bergvärme är nog lite beroende av vart man bor.... där jag bor så skulle det vara lättare att sälja mitt hus som det är nu med 2st LL-pumpar i kombination med vedkamin för 400000kr istället för vattenburet och bergvärme för 550000kr finns inte en djävel här som vill betala 150000kr mer för ett exakt likadant hus och tomt bara för det ena har vattenburet och bergvärme isf så måste man då kunna uppvisa att det huset har enormt mkt lägre elförbrukning.//Krister 400´000 för en kåk byggd -78 på 230 kvadrat??Wow, kan säga att huspriserna skiljer en hel del i landet.Kikade faktiskt på hemnet igår åt en polare som funderar på kåk. Inte ett enda skjul under miljonen här i kommunen.Spontant känns det som att din kåk kostat 4 gånger så mycket om den legat här.Sorry avrundade uppåt till närmaste hundratal jag betalade 360000kr för mitt hus Japp har huset funnits på "rätt" ort har det nog vart "lite" dyrare det hade räckt om det hade vart i Umeå 17mil härifrån då hade jag säkert fått 1.5-2 miljoner för det.... men nu vill jag ju bo på landet så det är ju tämligen ointressant vad det skulle kostat på en annan ort men man kan ändå konstatera att man får MKT hus för pengarna här uppe.//Krister
Citat från: Northkingen skrivet 10 februari 2007, 12:37:06Detta med att man höjer värdet på huset efter installation av vattenburet i kombination med bergvärme är nog lite beroende av vart man bor.... där jag bor så skulle det vara lättare att sälja mitt hus som det är nu med 2st LL-pumpar i kombination med vedkamin för 400000kr istället för vattenburet och bergvärme för 550000kr finns inte en djävel här som vill betala 150000kr mer för ett exakt likadant hus och tomt bara för det ena har vattenburet och bergvärme isf så måste man då kunna uppvisa att det huset har enormt mkt lägre elförbrukning.//Krister 400´000 för en kåk byggd -78 på 230 kvadrat??Wow, kan säga att huspriserna skiljer en hel del i landet.Kikade faktiskt på hemnet igår åt en polare som funderar på kåk. Inte ett enda skjul under miljonen här i kommunen.Spontant känns det som att din kåk kostat 4 gånger så mycket om den legat här.
Detta med att man höjer värdet på huset efter installation av vattenburet i kombination med bergvärme är nog lite beroende av vart man bor.... där jag bor så skulle det vara lättare att sälja mitt hus som det är nu med 2st LL-pumpar i kombination med vedkamin för 400000kr istället för vattenburet och bergvärme för 550000kr finns inte en djävel här som vill betala 150000kr mer för ett exakt likadant hus och tomt bara för det ena har vattenburet och bergvärme isf så måste man då kunna uppvisa att det huset har enormt mkt lägre elförbrukning.//Krister
Citat från: Northkingen skrivet 10 februari 2007, 12:54:23Citat från: j:son skrivet 10 februari 2007, 12:46:37Citat från: Northkingen skrivet 10 februari 2007, 12:37:06Detta med att man höjer värdet på huset efter installation av vattenburet i kombination med bergvärme är nog lite beroende av vart man bor.... där jag bor så skulle det vara lättare att sälja mitt hus som det är nu med 2st LL-pumpar i kombination med vedkamin för 400000kr istället för vattenburet och bergvärme för 550000kr finns inte en djävel här som vill betala 150000kr mer för ett exakt likadant hus och tomt bara för det ena har vattenburet och bergvärme isf så måste man då kunna uppvisa att det huset har enormt mkt lägre elförbrukning.//Krister 400´000 för en kåk byggd -78 på 230 kvadrat??Wow, kan säga att huspriserna skiljer en hel del i landet.Kikade faktiskt på hemnet igår åt en polare som funderar på kåk. Inte ett enda skjul under miljonen här i kommunen.Spontant känns det som att din kåk kostat 4 gånger så mycket om den legat här.Sorry avrundade uppåt till närmaste hundratal jag betalade 360000kr för mitt hus Japp har huset funnits på "rätt" ort har det nog vart "lite" dyrare det hade räckt om det hade vart i Umeå 17mil härifrån då hade jag säkert fått 1.5-2 miljoner för det.... men nu vill jag ju bo på landet så det är ju tämligen ointressant vad det skulle kostat på en annan ort men man kan ändå konstatera att man får MKT hus för pengarna här uppe.//KristerI Umeå så är det betydligt svårare att sälja ett hus med direktel trots överhettad marknad.Mäklaren säger att 8 av 10 lägger (lånar upp)på 150-200 Tusen för en villa med bergvärme kontra ett med direkt el för att det är en helhetslösning med 21 grader i alla rum ,garage och halverad varmvattenkostnad till dom badande barnen och dom duschande ungdomarna.Jag struntar i mina investeringar utan räknar på att det blir lättsålt om tio år och slantarna med bra ränta ramlar in då.Mvh/MsoMso
Jag är rätt säker på att minst 50% sätter in ett vattenburet uppvärmningssystem, främst golvvärme, om/när de köper ett hus med direktverkande el, kan de köpa ett hus som redan har ett vattenburet system så bör de därför vara beredda att betala mer, oavsett var det är, men visst kan det skilja lite beroende på var huset ligger.Jag skulle aldrig köpa ett hus utan vattenburet idag om inte priset var riktigt attraktivt så jag kunde budgetera för ett nytt system.Gissar att de flesta tänker som mig i detta fall.Men visst, det finns idioter överallt, så med "rätt" köpare går det nog att sälja ett hus med direktverkande el till ett högt pris också.
Citat från: Northkingen skrivet 10 februari 2007, 12:54:23Detta med att man höjer värdet på huset efter installation av vattenburet i kombination med bergvärme är nog lite beroende av vart man bor.... där jag bor så skulle det vara lättare att sälja mitt hus som det är nu med 2st LL-pumpar i kombination med vedkamin för 400000kr istället för vattenburet och bergvärme för 550000kr finns inte en djävel här som vill betala 150000kr mer för ett exakt likadant hus och tomt bara för det ena har vattenburet och bergvärme isf så måste man då kunna uppvisa att det huset har enormt mkt lägre elförbrukning.//KristerI Umeå så är det betydligt svårare att sälja ett hus med direktel trots överhettad marknad.Mäklaren säger att 8 av 10 lägger (lånar upp)på 150-200 Tusen för en villa med bergvärme kontra ett med direkt el för att det är en helhetslösning med 21 grader i alla rum ,garage och halverad varmvattenkostnad till dom badande barnen och dom duschande ungdomarna.Jag struntar i mina investeringar utan räknar på att det blir lättsålt om tio år och slantarna med bra ränta ramlar in då.Mvh/MsoMso
Citat från: mso skrivet 10 februari 2007, 16:06:22Citat från: Northkingen skrivet 10 februari 2007, 12:54:23Detta med att man höjer värdet på huset efter installation av vattenburet i kombination med bergvärme är nog lite beroende av vart man bor.... där jag bor så skulle det vara lättare att sälja mitt hus som det är nu med 2st LL-pumpar i kombination med vedkamin för 400000kr istället för vattenburet och bergvärme för 550000kr finns inte en djävel här som vill betala 150000kr mer för ett exakt likadant hus och tomt bara för det ena har vattenburet och bergvärme isf så måste man då kunna uppvisa att det huset har enormt mkt lägre elförbrukning.//KristerI Umeå så är det betydligt svårare att sälja ett hus med direktel trots överhettad marknad.Mäklaren säger att 8 av 10 lägger (lånar upp)på 150-200 Tusen för en villa med bergvärme kontra ett med direkt el för att det är en helhetslösning med 21 grader i alla rum ,garage och halverad varmvattenkostnad till dom badande barnen och dom duschande ungdomarna.Jag struntar i mina investeringar utan räknar på att det blir lättsålt om tio år och slantarna med bra ränta ramlar in då.Mvh/MsoMsoHoppas mäklarna har rätt Thumbsup Ska själv börja titta på hus snart hoppas verkligen folk inte vill köpa hus med direkt el Thumbsup Själv har jag samma åsikt som Northkingen Där jag bor ( i Jönköping) kostar ju hus en del...suck & även här ligger hus med bergvärme/jordvärme högt i förhållande.När jag tittat kan man se att majoriteten av hus till salu är:-- Hus med direktel ( oftas från 70-talet) som behöver 16-17000 kwh exkl. HH -- Hus med bergvärme( oftas från 40-50-talet) som behöver 10-11000 kwh exkl HHVilket ska man satsa på?Själv kommer jag satsa på direktel husen för där är ju det verkliga energibehovet mindre & jag har mellanskillnaden kvar att välja åtgärd för.mvh Kgust
Det är en skröna att Älsbyhus är kalla, vårt hus stod tomt ett år innan vi köpte det, full värme i hela huset och sluträkningen hamnade ändå bara på 20 000 kWh. Totalt ca 145 m2 uppvärmt till 20 grader.Visst finns det bättre isolerade hus, men ett älsbyhus är garanterat bättre än en "spånlåda" som byggdes tidigare.När det gäller huruvida du är idiotförklarad eller ej kan inte jag bedöma, men betalar man lika mycket för ett hus med direktverkande el som för ett med jord eller bergvärmepump (eller pelletseldning) så har man i alla fall ingen som helst koll på läget.Idiot eller ej.
Hmm Rickard verkar tro att alla bor i norrland, de flesta i Sverige bor faktiskt på platser där klimatet är ganska milt...