0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det verkar som det går bättre att skriva att pumpen håller hela huset varmt till -20 ºC och kallare nu än för ca 2 år sedan! Om ni skrivit dessa inlägg 2005 så hade det inte passerat utan komentarer från brinemaffian det är säkert! Nu verkar det som det är accepterat att pumparna levererar ordentligt ner till -20 ºC och lite till. Jag har nu -28,2 ºC ute (ca -23 på dan) och innan jag gjorde eld i kaminen vid 19,30 hade jag 18,2 ºC nere och 17,7 uppe, det är jag nöjd med! Mvh (Med varma hälsningar) JoakarPs Sorry om jag stör jyckesnacket Ds
Det är ju inte utan att man undrar varför man väljer en luft/luft när man bor uppe vid polcirkeln, och när man kan läsa att en luft/luft egentligen inte ens är en panna i ordets rätta bemärkelse utan mest ett komplement till ett befintiligt värmesystem.Fast ni verkar ju få dom att fungera ner till -30. Mycket imponerande. Men varför framgår inte det i reklam etc?
Dessutom, det skall bli intressant att se hur länge de värmepumparna håller som får jobba på i -30 grader eller kallare i norra sverige.
Citat från: joakar skrivet 06 februari 2007, 20:48:05Det verkar som det går bättre att skriva att pumpen håller hela huset varmt till -20 ºC och kallare nu än för ca 2 år sedan! Om ni skrivit dessa inlägg 2005 så hade det inte passerat utan komentarer från brinemaffian det är säkert! Nu verkar det som det är accepterat att pumparna levererar ordentligt ner till -20 ºC och lite till. Jag har nu -28,2 ºC ute (ca -23 på dan) och innan jag gjorde eld i kaminen vid 19,30 hade jag 18,2 ºC nere och 17,7 uppe, det är jag nöjd med! Mvh (Med varma hälsningar) JoakarPs Sorry om jag stör jyckesnacket DsCitat från: j:son skrivet 06 februari 2007, 23:56:20Det är ju inte utan att man undrar varför man väljer en luft/luft när man bor uppe vid polcirkeln, och när man kan läsa att en luft/luft egentligen inte ens är en panna i ordets rätta bemärkelse utan mest ett komplement till ett befintiligt värmesystem.Fast ni verkar ju få dom att fungera ner till -30. Mycket imponerande. Men varför framgår inte det i reklam etc? För att det inte finns en enda tillverkare som skulle vara så dum att skriva det (de skulle få jobba ihjäl sig med reklamationerna), i de flesta fallen räcker värmen inte alls till för att man skall ha bra komfort vid så låga temperaturer, speciellt inte om kylen håller i sig några dygn så att den hinner slå in i huset.Men i små hus med envisa (ensamstående?) ägare, som vägrar erkänna att det blir kallt stämmer det säkert. Jag vet i alla fall att jag finge söka mig en ny partner om vi skulle ha 18 grader i huset efter en kall natt --/
men tror att de flesta som har ett hus på 220kvm och värmer med bergvärme/jordvärme oxå kan behöva stötta med något (kanske TS) då tempen kryper under -20 grader ett par dagar. Hade förövrigt förbrukat totalt inkl all el 1540kwh under Januari vilket jag tycker är helt ok.
Citeramen tror att de flesta som har ett hus på 220kvm och värmer med bergvärme/jordvärme oxå kan behöva stötta med något (kanske TS) då tempen kryper under -20 grader ett par dagar. Hade förövrigt förbrukat totalt inkl all el 1540kwh under Januari vilket jag tycker är helt ok.Precis vad jag menar, i de flesta normalstora villorna där man har mark eller bergvärme har man en uteffekt som är minst dubbelt så stor (6-7 kW) som den som luftvärmepumpen ger ut vid -20 grader, och ändå går eltillskott.Att tro att EN luftvärmepump kan värma en normalstor villa helt på egen hand vid -20 grader är en utopi, och det är därför tillverkarna inte skriver det i annonserna, de skulle bli överösta av klagomål från dem som inte nöjer sig med vad pumparna levererar.Det bevisas ju i test efter test att de flesta storsäljande pumparna bara ger 2-3 kW uteffekt vid -20 grader, kan man värma 100 m2 villa med 2-3 kW vid -20 grader har man ett extrremt välisolerat hus, eller hjälper till att värma med andra värmekällor som man inte räknar med.
Handen på hjärtat, hur många % av luft/luft-värmepumpsköparna tror ni bryr sig om att stänga av "alla" radiatorer ens vid de tillfällen som värmepumpen verkligen klarar av att värma huset på egen hand?Jag gissar på 10-20% som gör det, de flesta vrider nog bara ned de radiatorerna som sitter närmast och låter de övriga stå på som vanligt...Av forumets medlemar tror jag att det omvända råder, 80-90% stänger av alla radiatorer och får därmed maximal besparing.