0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Rätta mig om jag har fel:Det som låter från utomhusdelen är själva fläkten, kompressorn låter nästan inte alls men vibrerar desto mer. Det har varit en del andra trådar där folk har isolerat i utomhusdelen där kompressor m.m helt saknar isolering, så då tänkte jag att om man då helt sonika satte allt utom förångare + fläkt inomhus, skulle man kanske tjäna lite samt kanske kunna gå ner några grader till. Bifogar ACE:s temp-lista på köldmedel här:lite ungefärliga förångningstempraturer på olika soppor vid 2 bar(e)tryck:R22=-14 R134a=+1 R404A=-20 R407C=-11 R410A=-28 Min tanke var isåfall att kompressor m.m hamnade inomhus i källaren, förångare + fläkt lät man sitta i lådan utomhus, frågan är då om man tjänade något i effektivitet i detta eller om det var en helt bortkastad idé. Sen har det också varit skriverier om hur mycket man egentligen förlorar på långa ledningslängder utomhus på köldbärarrören som är varma. Därav tänket med så mycket som möjligt inomhus. Jag förstår dom som anser att detta inte funkar om man tänkte sig detta i ett hus utan källar där det ev skulle störa och orsaka div fula ledningsdragningar inomhus. Jag däremot är bortskämd med en stor källare där man då ev skulle kunna "splitta" upp detta system, och rören kan jag dra efter skorstenstocken upp i kåken, så ev värmespill från köldbärarrören går då ut i huset i positiv bemärkelse.
Har man en "Ahlsell- SANYO" behöver man inte slå ifrån den.Det klarar den själv helt automatiskt. studsFlåt, kunde bara inte låta bli. / Bertil
Precis vad jag hade för mig, kan en pump verkligen förånga soppan om LUFTtemp är -35°. Då krävs väl att förångningen är under -35°? Fast uppgiften -28 gällde 2 bar.Självklart är det inte bra att återstarta kall pump, men vid dessa temp borde man ha kompressorvärmare.COP-värdet torde väl vara kring eller under 1, varför direktel är billigare.
Citat från: Harken skrivet 01 mars 2007, 06:33:43Precis vad jag hade för mig, kan en pump verkligen förånga soppan om LUFTtemp är -35°. Då krävs väl att förångningen är under -35°? Fast uppgiften -28 gällde 2 bar.Självklart är det inte bra att återstarta kall pump, men vid dessa temp borde man ha kompressorvärmare.COP-värdet torde väl vara kring eller under 1, varför direktel är billigare.En del pumpar har ju fabriksmonterad kompressorvärmare //Krister
Citat från: Northkingen skrivet 01 mars 2007, 11:43:49Citat från: Harken skrivet 01 mars 2007, 06:33:43Precis vad jag hade för mig, kan en pump verkligen förånga soppan om LUFTtemp är -35°. Då krävs väl att förångningen är under -35°? Fast uppgiften -28 gällde 2 bar.Självklart är det inte bra att återstarta kall pump, men vid dessa temp borde man ha kompressorvärmare.COP-värdet torde väl vara kring eller under 1, varför direktel är billigare.En del pumpar har ju fabriksmonterad kompressorvärmare //Krister Oc vad står det i manualen om lägsta rekommenderade driftstemp?
Citat från: Rickard skrivet 01 mars 2007, 13:35:07Citat från: Northkingen skrivet 01 mars 2007, 11:43:49Citat från: Harken skrivet 01 mars 2007, 06:33:43Precis vad jag hade för mig, kan en pump verkligen förånga soppan om LUFTtemp är -35°. Då krävs väl att förångningen är under -35°? Fast uppgiften -28 gällde 2 bar.Självklart är det inte bra att återstarta kall pump, men vid dessa temp borde man ha kompressorvärmare.COP-värdet torde väl vara kring eller under 1, varför direktel är billigare.En del pumpar har ju fabriksmonterad kompressorvärmare //Krister Och vad står det i manualen om lägsta rekommenderade driftstemp?Har tyvärr inte kollat det, utan jag förlitar mig på vad en person på FG Nordic sa till mig. //Krister
Citat från: Northkingen skrivet 01 mars 2007, 11:43:49Citat från: Harken skrivet 01 mars 2007, 06:33:43Precis vad jag hade för mig, kan en pump verkligen förånga soppan om LUFTtemp är -35°. Då krävs väl att förångningen är under -35°? Fast uppgiften -28 gällde 2 bar.Självklart är det inte bra att återstarta kall pump, men vid dessa temp borde man ha kompressorvärmare.COP-värdet torde väl vara kring eller under 1, varför direktel är billigare.En del pumpar har ju fabriksmonterad kompressorvärmare //Krister Och vad står det i manualen om lägsta rekommenderade driftstemp?
Citat från: Northkingen skrivet 01 mars 2007, 13:41:28Citat från: Rickard skrivet 01 mars 2007, 13:35:07Citat från: Northkingen skrivet 01 mars 2007, 11:43:49Citat från: Harken skrivet 01 mars 2007, 06:33:43Precis vad jag hade för mig, kan en pump verkligen förånga soppan om LUFTtemp är -35°. Då krävs väl att förångningen är under -35°? Fast uppgiften -28 gällde 2 bar.Självklart är det inte bra att återstarta kall pump, men vid dessa temp borde man ha kompressorvärmare.COP-värdet torde väl vara kring eller under 1, varför direktel är billigare.En del pumpar har ju fabriksmonterad kompressorvärmare //Krister Och vad står det i manualen om lägsta rekommenderade driftstemp?Har tyvärr inte kollat det, utan jag förlitar mig på vad en person på FG Nordic sa till mig. //Krister Menar du på fullt allvar att du litar på en försäljare när det gäller något så viktigt som livslängden? Thumbsup"Friskt kopplat är hälften brunnet" som vi brukar säga när vi kopplar in grejer lite på chans utan att läsa manualen på jobbet... Det som står i manualen tror jag är testat och verifierat.Iofs kanske det står -30 i manualen, jag vet inte.