En liten upptäckt som ni andra kanske kan bekräfta eller dementera?
Mina två oljeinjekterade H-16 haverier, skedde vid 2-3 +grader enligt ägarna! dom övriga som inte injekterats har inträffat vid några -grader, förra året så inträffade i stort sätt samtliga i spannet +4 till -8grader (ej över eller under dessa temperaturer)
Talade med några övriga som injekterat ett antal maskiner som även fått någon eller några H-16 bland det injekterade och då hade även dessa inträffat vid +grader.
Runt göteborg inräffar H-16 med rasande tempo och en installatör är nu uppe i över 20% på ej injekterade maskiner,
Min teori om att H-16 kan inträffa trots injekteringen är om maskinen ligger i sin 120minuterscykel vid avfrostning dvs om utetemperaturen är över (högre) än 1 minusgrad konstant och växlartemperaturen når -6grader då först gör maskinen avfrostning men med 120minuters mellanrum.
Vätskeavskiljaren är ju tillräckligt stor att samla även 80ml extra olja och sannolikt även 200ml eller mer.
Detta får då den ökade oljemängden att klara de normala tappet på 45 minuter mellan avfrostningens räddningsinsats men inte 120minuter, det kan ju även tänkas att oljan fastnar vid temperaturer då ingen avfrostning alls uppträder, dvs just före att avfrostningar aktiveras.
Detta får då den betydelsen att man genom injekteringen tar bort ett stort antal av det temperaturer som kan utlösa H-16 men tyvärr inte alla.
Bra eller dåligt kan man ju fråga sig då! Nu är rutiner för utbyten fullt utbyggda och Panasonic norden har sagt mig att utbyten kommer att fortsätta så länge som felet kvarstår och mindre än 5-6år lär det ju inte bli tal om.
Störningar gör att det är svårt att se klart (injekterade pumphaverier förekommer liksom faktiskt H-16 på nya utbytesutedelar och GKE-maskiner samt maskiner som helt saknar fjäder) troligtvis kommer det alltid att inträffa haverier i liten omfattning som påminner oss om H-16.
Min statestik ser ut så här nu!
Ej injekterade pumpar 45% H-16 hittils i år.
injekterade pumpar 2,2% H-16 hittils i år.
En ytterligare injekterad pump har inte räknats eftersom maskinen var felfri med hel fjäder och H-16 påstods ha inträffat enbart en gång och återstartades och fungerade sen i minusgrader under nära två veckor fram till utbytet den var fylld med 100ml och öppnades genom att borra ut fjädern som då visade sig vara hel.
Det lustiga i statestiken är att förra året så inträffade 10st haverier för mig, en injekterad som var fylld med 20-30ml olja resten var alla bland dom ej injekterade, Jämförelsemässigt så blev resultatet då totalt 10 haverier vilket jag uppnåt redan nu i år totalt sett.
Forsätter man tankesättet så skulle man kunna gissa att 5% skulle drabbas av det injekterade maskinerna och 100% bland de ej injekterade då är det visserligen makligare att få färre men även 5% är för mycket och man lägger då bara ut antalet över en längre tid.

Injekterar nu endast utbytesenheter samt GKE samt scrollkompressorer Panasonic.
Så alltså det vore intressant att höra vid vilken temperatur som H-16 inträffar på injekterade pumpar!!.