Lite intressant information som återknyter till tidigare snack om oljereturhålet i slurkeburken på e9dke
Bilden är hämtad från ett annat fabrikat men visar här att oljereturhålet har flyttats upp för att oljan flyter på vätskan!
Vid dålig blandbarhet med oljan.
Kan orsaken vara att kompressorerna är tänkta för R22 och hålet hamnar för högt när esteroljan fylls på

nej!
Panasonic ändrade även detta på EDKE men vette sjutton om det inte blev värre!
frågan är då om panasonic som jag då trodde flyttade ned sitt hål verkligen gjorde det eller om dom gjorde samma sak tyvärr för sent att få reda på nu.
Bilden är från Mitsubishi electrics servicemanual för MUZ FA-35VA Denna maskin har faktiskt ren frysolja NEO22 320ml.
Olikheterna och likheterna mellan olika fabrikat är intressanta och jag återger bara uppgifter hämtade från specar och servicemanualer!
Panasonic E9DKE eller GKE om man hellre vill!
RB68A 320ml.
Sanyo SAP CRV 93EH har olja FV50S 320ml.
Sanyo SAP CRV 94EHDX har FV 50S 350 ml. (Efterföljaren rätta mig om jag har fel) alltså fått lite extra olja!
Sharp AY X9FR har VG74 370ml (alltså rejält mycket)
Mitsubishi electric MUZ GA 35VA NEO 22 320ml samt modifiering enlig bild. (Frysolja)
Mitsubishi heavy industries SRC 25ZFX-S MA68 350ml, Modifieringar för bra oljeretur som låghastighetsskydd, sänkning av uteffekt vid temperaturer runt 0 grader och lågt placerad kompressionskammare.
Några intressanta saker jag skulle vilja veta här är om det finns en föregångare till denna Sharpen och vad den i så fall heter?
Även vad mitsubishi electrics föregångare heter och om den har 22olja?
Iaktagelser som det inte går att dra några som helst slutsatser av, men rent kyltekniskt så är dom intressanta, alla manualer upplyser inte heller om varje liten pryl ang tex oljeretur.