Eftersom varje lösning alltid innebär att kostnaden för den minimeras så mycket som möjligt så blir svaret enkelt ja.
Det kan även vara styrningsorsak till att äldre pumpar klarar sig bättre. (Jag vet inte alls om det är så men det känns lite så)
Det finns kretskortsvarianter. (Jag tycker att on/off-pumpar klarat sig bra)
Detta är i utkanten av mitt kunnande och det handlar här bara om minuter för att säkerställa oljans retur.
Jag känner dock i lilltån att Mitsubishi har uppmärksammat ett problem, Innan man lägger in en sådan funktion så har problemet definitivt verifierats i tester.
Hårt sagt men jag har nuddat vid problemet men missbedömt utlösningsförfarandet för H-16.
Skit samma! oljepåfyllning fortgår ändå ( kanske inte på MHI då) styrningsförfarandet kringgår ju problemen, varför styra något som sker helt naturligt bara oljan räcker länge nog, jo för tillverkarna givetvis pengar.
Jag ser fram emot att få testa (plåga) en Mitsubishi HI och kommer att göra detta mycket snart.
Men nu kanske ordet plåga får en annan innebörd! köra lungt och försiktigt!
Sp-tester är bra (sådär) men det behövs helt andra tester som avslöjar fel (misshandel) men alla dessa produkter är testade men inte misshandlade i Sverige då krävs nått helt annat än SP.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=14138.0