Borde man byta olja i sin E9DKE kompressor?
Slänga ut -68- och i med något köld tåligare?
Jag antar att spädning med 100ml annan "lösare" olja inte är smart?
Hur svårt är det att byta olja helt i kompressorn?
Är det omöjligt med svensk AC drift med annan lösare olja? (tänkte det blir ju inte riktigt Sahara-hett i Sveige och vi har realtivt välisolerade hus, så belastningen på AC agget borde bli minimalt)
Nej!
Kompressortillverkaren avgör vilken olja det skall vara (han skiter i sommar eller vinter) kompressortemperaturen är relativt konstant, och till en rotation eller scroll så blir det nog 68 men jag har för mig att det skall fungera ned till 46 eller ungefär där.
Pytsar man i 80ml 22olja så landar man högre än 46 och sänker flyttemperaturen viket är bra.
visositetsblandning ger motsvarande procentuella förändring av oljan.
Det finns dock en hittils okänd statestik eller jämförelse som skulle vara intressant att få göra, nämligen att på E9DKE så finns skillnader i avfrostingstid på olika versioner av kretskort.
Vissa maskiner pajar i fuktig väderlek med någon minusgrad medan andra kan paja när det är minus 10 och torrt ute.
Teori!
förra vintern gick i princip inga eller väldigt få maskiner sönder dessa hadde kretskort med enbart 10minuters avfrostning, i höstas började dessa att paja i väder med mycket hög luftfuktighet, djupförångning men som sagt senare på vintern så klarade dom sig bättre. (kretskort med bränd komponent)
Men nu till det intressanta helt plötsligt så började nya kretskort på nya maskiner att paja redan första vintern och dessa pajar även vid torr väderlek
Dessa har kraftigt förkortad avfrostning på bara ett par minuter då igen frost bildats (smart men ändå inte) förödande för oljereturen.
Man kan säga att nya började köra om gamla i H16 rallyt.
Det finns maskiner som uppträder tvärt om men i det stora hela så ligger det nog till så här.
Dvs oljan måste räcka fram till avfrostning men på nya kan det kanske vara så att om oturen är framme och man har mycket lång gångtid med bara tvåminutersavfrostningar så vore det bättre med en skvätt 22 i stället för 68.