Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel  (läst 95140 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel
« Svar #135 skrivet: 26 januari 2009, 19:34:29 »
Klipp ut og lim inn link. (Høyreklikk på adresselinje , velg klipp ut . Venstreklikk der du vil ha linken limt inn , ta så å høyreklikk og velg lim inn .)
 *vinkar* Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad centerless

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel
« Svar #136 skrivet: 26 januari 2009, 21:56:30 »
Hej har 2st xe9eke med oljud i fläktmotorerna, fantastisk info av kunniga människor här på forumet,men vet ej om jag vågar mig på ett motorbyte själv, hur svårt är det på en skala 1-10????

Utloggad a.astviken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel
« Svar #137 skrivet: 27 januari 2009, 06:45:43 »
:( :-[
Tja.... har inte mycket att säga... Har också stora problem med kylen... Termostat pajade

Återkommer med resultat när jag byter kullager

Jag har en service manual för HE9 maskinen och där beskrivs hur man byter fläktmotor. Är du intresserad av den ?

Tack! Jag har en sådan - hittade någonstans här på forumet

Hej har 2st xe9eke med oljud i fläktmotorerna, fantastisk info av kunniga människor här på forumet,men vet ej om jag vågar mig på ett motorbyte själv, hur svårt är det på en skala 1-10????

Har bytt i lördags. det gick bra men tog lÃ¥ng tid... Man inte alltid litar pÃ¥ service manual... :) sÃ¥ det tar extra tid.  Tack gud att jag har använt digital kamera.... man kan bli förvirad av alla de kablar som hänger överalt :) Det är inte svÃ¥rt men jobbig, man är osäker med vissa grejer. Absolut viktigaste att frugan ska gÃ¥ till en väninna eller nÃ¥t sÃ¥nt, gärna för hela dagen... Man klarar inte bÃ¥de demontering av pumpen (och förstÃ¥s montering efterÃ¥t) och henne :)
Den tjut som man kunde knappt tåla till slut är borta. Har använt SFK 608-2rsh från Jarnia. Nu har jag svag brus som lite av låg (kanske mellan) register. Man reagerar på den knappt. Kanske att 2RSH måste arbetas in (den var ganska trög) eller att jag var dum någ och inte bytt den andra kullager. Jag kan göra ett försök till i framtiden om jag blir tröt på den brus.
// Mvh
   Alex

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel
« Svar #138 skrivet: 27 januari 2009, 21:23:26 »
:( :-[
Tja.... har inte mycket att säga... Har också stora problem med kylen... Termostat pajade

Återkommer med resultat när jag byter kullager

Jag har en service manual för HE9 maskinen och där beskrivs hur man byter fläktmotor. Är du intresserad av den ?

Tack! Jag har en sådan - hittade någonstans här på forumet

Hej har 2st xe9eke med oljud i fläktmotorerna, fantastisk info av kunniga människor här på forumet,men vet ej om jag vågar mig på ett motorbyte själv, hur svårt är det på en skala 1-10????

Har bytt i lördags. det gick bra men tog lÃ¥ng tid... Man inte alltid litar pÃ¥ service manual... :) sÃ¥ det tar extra tid.  Tack gud att jag har använt digital kamera.... man kan bli förvirad av alla de kablar som hänger överalt :) Det är inte svÃ¥rt men jobbig, man är osäker med vissa grejer. Absolut viktigaste att frugan ska gÃ¥ till en väninna eller nÃ¥t sÃ¥nt, gärna för hela dagen... Man klarar inte bÃ¥de demontering av pumpen (och förstÃ¥s montering efterÃ¥t) och henne :)
Den tjut som man kunde knappt tåla till slut är borta. Har använt SFK 608-2rsh från Jarnia. Nu har jag svag brus som lite av låg (kanske mellan) register. Man reagerar på den knappt. Kanske att 2RSH måste arbetas in (den var ganska trög) eller att jag var dum någ och inte bytt den andra kullager. Jag kan göra ett försök till i framtiden om jag blir tröt på den brus.

Bytte du lagren i motorn och i så fall var de problem att öppna själva motorn och byta lagren ?

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel
« Svar #139 skrivet: 27 januari 2009, 21:58:40 »
Hej har 2st xe9eke med oljud i fläktmotorerna, fantastisk info av kunniga människor här på forumet,men vet ej om jag vågar mig på ett motorbyte själv, hur svårt är det på en skala 1-10????

Svårt att svara på, beror på hur händig man är, men jag tycker att Genki ger nog en bra beskrivning på hur det är och bra råd om man är lite osäker. Kör på det. Det är ju mer än en tusenlapp att spara på det. Misslyckas du så och måste ringa proffsen, så kostar det väl inte mer än ett motorbyte, men då har du ju försökt iallafall.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad a.astviken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel
« Svar #140 skrivet: 28 januari 2009, 09:40:48 »

Citera

Bytte du lagren i motorn och i så fall var de problem att öppna själva motorn och byta lagren ?

Ja, det gjorde jag. Det var inte svårt att öppna motor. Markera bara hur locket sitter. Det blir lite plast kvar på locket så det lättare att sätta tillbaka om man markerar hur den satt. Var lite kämpig att dra bort lager men med lite våld går det bra :)
Har man tid på sig så funkar bra att demontera och sedan montera allt tillbaka.
// Mvh
   Alex

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel
« Svar #141 skrivet: 28 januari 2009, 21:51:48 »

Hej igen !

Intressant, vad menar du med att det sitter kvar plast på locket när du öppnar motorn ? Sitter inte locken in till motorn och lagren fast med skruvar eller är det så att de är limmade så du måste "bryta sönder" dem ?

Skulle vara intressant att få veta mer hur du gjorde tycker jag och även andra som har HE maskiner då vi all lär få byta lager/motor förr eller senare.

Tack på förhand

Genki

Utloggad a.astviken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel
« Svar #142 skrivet: 29 januari 2009, 08:26:21 »
Hej.
Den är inte limmat eller kanske nåra droppar i alla fall. Den är pressad kan man säga. Knackar man bort den så kan de bli så att lite plast blir kvar på locket. Hos mig var det ca 1/8 del av radie och ca 0,5 - 1 mm i tjocklek som blivit kvar på locket. Sätter man ihop motor så syns det inte. Någon har beskrivit här på forumet att det är så. Det är ingenting att oroa sig för.

// Mvh
   Alex

Utloggad a.astviken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel
« Svar #143 skrivet: 29 januari 2009, 08:28:50 »

Hej igen !

Intressant, vad menar du med att det sitter kvar plast på locket när du öppnar motorn ? Sitter inte locken in till motorn och lagren fast med skruvar eller är det så att de är limmade så du måste "bryta sönder" dem ?

Skulle vara intressant att få veta mer hur du gjorde tycker jag och även andra som har HE maskiner då vi all lär få byta lager/motor förr eller senare.

Tack på förhand

Genki

Här finns lite mer än jag har beskrivit:  http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=23043.0;all
// Mvh
   Alex

Utloggad Per i Falun

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel
« Svar #144 skrivet: 02 februari 2009, 21:12:08 »
Hej J

Jag har efter två års drift fått ett gnisslande ljud från inomhusdelen lagerljud från fläkt?
Är det någon som har tips på vad det kan vara för fel?
Tacksam för all hjälp.
Janne



Jag har ocksÃ¥ lidit med den gnisslande innefläktsmotorn under ett par Ã¥r. När jag surfade runt för att hitta nÃ¥t om den utsträckta garantitiden eller bästa pris pÃ¥ en ny motor stötte jag pÃ¥ det här eminenta forumet  Thumbsup

Två timmars jobb senare och med ett par nya keramiska lager för samanlagt 98kr så låter min pump som när den var ny *roflmao*
Skulle aldrig gett mig in på operationen om jag inte hittat en enkel och bra beskrivning på bytet här. Tackar och bockar *vinkar*
« Senast ändrad: 03 februari 2009, 11:43:00 av Per i Falun »

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel
« Svar #145 skrivet: 05 februari 2009, 07:00:16 »
Orkar inte läsa igenom alla sidor i tråden, det finns en faktor till som blir mycket bättre frånsett ljudet. Det är att fläkttrumman snurrar så fort som den skall igen, dvs. att kastlängden på luften blir så lång som den skall vara, stor skillnad, särskilt vid lägre effekter, nedåt mineffekt.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Adamstenholm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel
« Svar #146 skrivet: 06 januari 2010, 17:40:28 »
Hej är färsk här på forumet men tänkte höra jag har också samma jobbiga ljud i min pump är det nån som har en sån där beskrivning angående byte av lager på innerdelen eller?

mvh Adam

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel
« Svar #147 skrivet: 06 januari 2010, 21:19:06 »
Här är en liten guide för isärtagning av fläktmotorn.

http://web.telia.com/~u16505408/Doc/LagerbytePanasonic.pdf
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad Adamstenholm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel
« Svar #148 skrivet: 06 januari 2010, 21:35:22 »
Tack så mycket.///Adam

Utloggad musto

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: östergötland
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Fläktljud CS/CU PE12DKE inomhusdel
« Svar #149 skrivet: 08 januari 2010, 14:35:10 »
Jag har en 3 årig VP CS/Cu PE12DKE med ett jäkla ljud i.!
Kan man reklamera till Kinnan alt LMG gruppen? Köpte min av Warm for less som inte finns kvar ännu.
Någon som har förslag.? Jag lär ju inte vara den första som har högt fläkt ljud i innerdelen,
Äger en CS PE12-DKE. Jobbar med värmeväxlare! Luvata
Har hängt upp ett hundra tal pumpar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!