0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Min morfar grävde själv ut grunden till det hus jag bor i. Har aldrig dränerats om och luktar inte mögel eller källare. Byggt 1954.Det är givetvis dyrt att bygga källare, därför görs det sällan.Men i hundratals år har men gjort det.Barn på dagis som har platta på mark blir sjukare och har mer allergier.Markradon kommer inte in i bostaden på samma sätt om man har källare.I en källare kan man förvara mat året om, ställa bilar, ha förråd och verkstad. Då behövs liten eller ingen uppvärming.Vill man ha boyta där måste man värma. En riktig källarvägg som också isolerar, har mindre transmission på grund av två saker, dels är delta T mindre när det är kallt i luften och dels finns ingen konvektion på utsidan. Fast när luften ute är varmare än marken blir givetvis delta T större.Jag har aldrig sagt att källare är att föredra - det får var och en avgöra om de har råd med, men det ger ett sundare hus. Själv anser jag att ett hus skall ha källare, garage med fjärrstyrd port, vattenburen värme, murstock, AC, avfallskvarn samt badkar. Annars är det en Bungalow eller ett skjul.Ha en god jul i era hus, bungalows eller skjul!
Min morfar grävde själv ut grunden till det hus jag bor i. Har aldrig dränerats om och luktar inte mögel eller källare. Byggt 1954.Det är givetvis dyrt att bygga källare, därför görs det sällan.Men i hundratals år har men gjort det.Barn på dagis som har platta på mark blir sjukare och har mer allergier.Markradon kommer inte in i bostaden på samma sätt om man har källare.I en källare kan man förvara mat året om, ställa bilar, ha förråd och verkstad. Då behövs liten eller ingen uppvärmning.Vill man ha boyta där måste man värma. En riktig källarvägg som också isolerar, har mindre transmission på grund av två saker, dels är delta T mindre när det är kallt i luften och dels finns ingen konvektion på utsidan. Fast när luften ute är varmare än marken blir givetvis delta T större.Jag har aldrig sagt att källare är att föredra - det får var och en avgöra om de har råd med, men det ger ett sundare hus. Själv anser jag att ett hus skall ha källare, garage med fjärrstyrd port, vattenburen värme, murstock, AC, avfallskvarn samt badkar. Annars är det en Bungalow eller ett skjul.Ha en god jul i era hus, bungalows eller skjul!
Bara för att hålla debatten igång Vad är det för hus som överlevt hundratals år? Jo de som byggts på torpargrund! Så själv skulle jag utgå från det, å ta fram bästa möjliga lösning till den. Gärna med en jordkällare på sidan om, men inga galenskaper med källare under huset. Det är att utmana naturen helt i onödan....mvh humlan.
Kappilärbrytande isolering torde vara en cellplast som har slutna celler och inte transporterar fukt.Citat från: ace skrivet 14 december 2006, 22:19:35om jag förstår det hela rätt så är kapillärbrytande isolering en diffusionstät (ångtät)isolering.(samma funktion som markplast)jag har alltid trott att ett kapillärbrytande lager var ett lager som inte vatten(flytande form) kan vandra uppåt genom.(kapilläreffekt)
om jag förstår det hela rätt så är kapillärbrytande isolering en diffusionstät (ångtät)isolering.(samma funktion som markplast)jag har alltid trott att ett kapillärbrytande lager var ett lager som inte vatten(flytande form) kan vandra uppåt genom.(kapilläreffekt)
Citat från: humlan57 skrivet 14 december 2006, 22:04:11Bara för att hålla debatten igång Vad är det för hus som överlevt hundratals år? Jo de som byggts på torpargrund! Så själv skulle jag utgå från det, å ta fram bästa möjliga lösning till den. Gärna med en jordkällare på sidan om, men inga galenskaper med källare under huset. Det är att utmana naturen helt i onödan....mvh humlan. ja men för hundra år sedan var torpargrunderna "varma". idag har man både 300 och 400 mm isolering i bjälklaget vilket skapar en "kall" grund.(krypgrund) vilket ger problem med fukt.