0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: T Ramsmark skrivet 15 december 2006, 22:08:19Citat från: Rickard skrivet 15 december 2006, 22:03:37Tänk så olika uppfattningar olika miljöinspektörer kan ha, har för mig att den jag refererar till sa precis tvärt om.Märkligt, inte någon logik i det !! OK.Jag hörde väl fel då.
Citat från: Rickard skrivet 15 december 2006, 22:03:37Tänk så olika uppfattningar olika miljöinspektörer kan ha, har för mig att den jag refererar till sa precis tvärt om.Märkligt, inte någon logik i det !!
Tänk så olika uppfattningar olika miljöinspektörer kan ha, har för mig att den jag refererar till sa precis tvärt om.
Du har förmodligen rätt.
Citat från: Heed skrivet 15 december 2006, 22:04:37Det är ett stort problem med enskilda avlopp, särskilt vid tättbebyggda sommarstugeområden där allt avloppsvatten leds ut till en vik med dålig vattenväxling t.ex.Det har kommit nya regler i sommras från naturvårdsverket som har skärpt kraven på rening, men det finns inga billiga lösningar på reningsproblemen ännu. Skall man investera i ett reningsverk som klarar dem nya kraven är det inte särskillt billigt. Men så vitt jag har förstått så gör komunens miljöinspektör en bedömning från fall till fall, och de nya reglerna används i nuläget bara på nya anläggningar och bedöms även där från fall till fall hur avancerad rening det behövs.Ni kan läsa mer på: www.avloppsguiden.se där finns även de nya reglerna i sin helhet. Som sagt, jag bor tämligen avskilt, anläggningen är godkänd enl 2006 års regler Här kostar ett nytt komplett godkänt system ca:50 000:- med en förväntad livslängd på 25 år, 2000:-/år, inte särskilt dyrt !
Det är ett stort problem med enskilda avlopp, särskilt vid tättbebyggda sommarstugeområden där allt avloppsvatten leds ut till en vik med dålig vattenväxling t.ex.Det har kommit nya regler i sommras från naturvårdsverket som har skärpt kraven på rening, men det finns inga billiga lösningar på reningsproblemen ännu. Skall man investera i ett reningsverk som klarar dem nya kraven är det inte särskillt billigt. Men så vitt jag har förstått så gör komunens miljöinspektör en bedömning från fall till fall, och de nya reglerna används i nuläget bara på nya anläggningar och bedöms även där från fall till fall hur avancerad rening det behövs.Ni kan läsa mer på: www.avloppsguiden.se där finns även de nya reglerna i sin helhet.
det är som vanligt, folk som är för/emot avfallskvarnarhttp://www.avfallskvarn.se/miljo.htm