0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
... om man inte gör en liknande lösning som irover + ett gallernät, men man skall då betänka att man lätt stryper innerdelens flöde genom att "boxa" in den på de viset, efter som det finns mindre luft runt innerdelen att jobba med. ....Nu säger jag för andra gången NU har jag diskuterat detta ämne klart...
Du missade en grej med irovers bygge, han har ÖPPET i åvankant till våning 2! Det rasar alltså in luft åvanifrån förutom det lilla den suger i sig lokalt.Helt brilliant.
..Jag missade det inte, jag valde bara att inte nämna det. och ja det är en mycket smart ide. såvida man inte tar utomstående luft som inte pumpen skall värma, (luft utifrån eller från oisolerat utrymme som ej berörs av husets uppvärmning)God jul alla! studs
Citat från: Lasse å skrivet 17 december 2006, 20:58:51..Jag missade det inte, jag valde bara att inte nämna det. och ja det är en mycket smart ide. såvida man inte tar utomstående luft som inte pumpen skall värma, (luft utifrån eller från oisolerat utrymme som ej berörs av husets uppvärmning)God jul alla! studsOk..? Men du nu visste om hans lösning, varför felbenämnde du det som "att man lätt stryper innerdelens flöde genom att "boxa" in den på de viset". Jag skulle kunna sätta en säck potatis på att hans lösning är mindre restriktiv än en åvanför-dörren-uppmosad-trängs-med-dörrfodret-lösning
[Har jag skrivit att jag gissar mig till mina påståenden?Här kommer fakta December i fjol förbrukade jag drygt 3000kwh + ca.1,5 m3 ved. i år har jag hittils förbrukat 620kwh och kommer att förbruka mellan 1050-1400kwh + nästan 0 m3 ved beroende på hur varmt det är. Detta är mellan 2 - 3 gånger så lite som i fjol när jag inte hade pumpen. detta med en högt monterad innerdel, inställd på 17-20 ºC. Jag törs härmed påstå att skillnaden i förbrukning och komfort på en högt monterad innerdel och en lågt är markant liten, det kan gå att optimera pumpens funktion genom att montera den lågt, men att det generellt gör mer skada än nytta om man inte vet vad man pysslar med.Har man småbarn eller djur så bör man absolut inte montera innerdelen lågt, om man inte gör en liknande lösning som irover + ett gallernät, men man skall då betänka att man lätt stryper innerdelens flöde genom att "boxa" in den på de viset, efter som det finns mindre luft runt innerdelen att jobba med. Så än en gång, vet man inte vad man pysslar med så skall man som pumparna är utformade i dag montera dem högtNu säger jag för andra gången NU har jag diskuterat detta ämne klart. huvvudsaken är att alla är nöjd med deras placering och att den spar pengar.
CiteraDu missade en grej med irovers bygge, han har ÖPPET i åvankant till våning 2! Det rasar alltså in luft åvanifrån förutom det lilla den suger i sig lokalt.Helt brilliant.Jag missade det inte, jag valde bara att inte nämna det. och ja det är en mycket smart ide. såvida man inte tar utomstående luft som inte pumpen skall värma, (luft utifrån eller från oisolerat utrymme som ej berörs av husets uppvärmning)God jul alla! studs
Att du gör en besparing med pumpen jämfört med vad du värmde med innan tvivlar jag inte på. Den tillför ju energi till huset. Men jag är övertygad om att hade du satt den lägre hade komforten förbättrats också. Det är min personliga övertygelse och det är helt okej om du inte tycker som jag.
Det viktigaste med att placera en innerdel är inte att placera den högt eller lågt utan att hitta den bästa placeringen i huset för värmen att spridas.
Citat från: Lasse å skrivet 17 december 2006, 22:59:28Det viktigaste med att placera en innerdel är inte att placera den högt eller lågt utan att hitta den bästa placeringen i huset för värmen att spridas.Något jag tror att vi alla är riktigt överens om. Sätter man den på fel ställe så blir det skit oavsett om man placerar den högt eller lågt.