0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag vill bara (så inga missförstån om min ståndpunk uppstår) haft flera inlägg i forat om vart jag anser att den mesta värmen kommer ifrån, och det är nerifrån.
Medeltemperaturen i marken ökar med mellan 1-2 grader/100 meter, skulle det vara solen som står för uppvärmningen barde väl temperaturen minska med större djup. Att solen påverkar dom ytliga nivåerna är det väl ingen tvekan om men man behöver inte gå så många meter ner i marken förän temperaturen börjar stiga
http://sci-e-research.com/geophysics_sw.html
Livet på Jorden är bara möjligt genom den effektiva kylningen av reaktorn - en process som huvudsakligen kontrolleras av atmosfären. Just nu är denna kylning ansvarig för en fin värmebalans mellan värmen från reaktorn i kärnan, värmen från Solen och värmestrålningen i rymden, så att medeltemperaturen på Jorden är ungefär 13 grader C.
Intresant, hur kallt blir et om solen slocknar?
HejDu fick en referens till en forskare som påstod:CiteraLivet på Jorden är bara möjligt genom den effektiva kylningen av reaktorn - en process som huvudsakligen kontrolleras av atmosfären. Just nu är denna kylning ansvarig för en fin värmebalans mellan värmen från reaktorn i kärnan, värmen från Solen och värmestrålningen i rymden, så att medeltemperaturen på Jorden är ungefär 13 grader C.Anser du att han har fel i det påståendet.MVHMesser
värmeflödet från solen, 1000 kWh/m2xår
värmeflöde, 0,3 kWh/m2xår
Solen strålar ut en effekt på 4·1026 W varav 1,7·1017 W träffar jorden. På jordens avstånd från solen är effekten 1350 W/m2. Detta värde benämns solarkonstanten. Av den strålning som träffar jordens atmosfär reflekteras 30 % direkt. Atmosfären, inklusive moln, absorberar 20 %. Återstoden, 50 %, når jordytan, där 3% reflekteras ut igen.[källa behövs] Detta innebär att 47 % av solenergin absorberas vid jordytan, för att senare stråla ut som svartkroppsstrålning. Denna andel varierar beroende på latitud och molnighet.
Utan solinstrålning skulle det värmeflödet bara räcka till för att hålla jordytans temperatur vid -240 grader C.