0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men strumpan flyter ju inte i vatten så jämfört med vad är det som brinen har lägre specifik vikt? Lägre specifik vikt än berget ja, men det spelar ju ingen roll då berget inte är flytande och har någon lyftkraft.
.....I mitt sökande stötte jag på en uppgift som jag förvånats över att den inte fått något genomslag i forumet. Nämligen att borrhål ”utmattas” över tiden. Exakta siffror eller källhänvisning räcker inte minnet till för. Men jag minns att det redovisades siffror för mätningar under mycket lång tid. Vill minnas att det handlade om åtminstone 20-30 år. Vill även minnas att det på den tidsperioden handlade om minst en grads sänkning av årsmedel på brine.Det kanske inte verkar som något dramatiskt. Men nog sänker det COP. Gissar att det som idag betraktas som mer eller mindre överkurs -nämligen återladdning med solvärme kommer att så småningom kännas mer realistiskt. Åtminstone för de som går in på sin andra värmepump med samma borrhål.
Tycker du tänker fel där, finns det grundvatten några meter under marken så kommer det också att omge strumpan.Även med en tyngd i botten på strumpan blir det problem om vätskenivån i strumpan är densamma som grundvattennivån. 100 meter under vätskeytan kommer det att ha byggts upp högre tryck i vattnet runt strumpan än i strumpan pga vattnets högre densitet. Strumpan kommer då att pressas ihop om den inte är trycksatt. Det finns ju fall med hus där dräneringen inte har fungerat som har pressats upp pga av vattnet i marken trots att de inte har stått i en sjö. Det räckte med vattendränkt mark.
Jag förstår inte riktigt problemet. När det gäller huset med dränering som inte fungerat trots att det inte står i en sjö, så beror det väl på kapilärkrafter antar jag, som gör att vattnet sugs upp i sulan. Kapilärkrafter ger väl knappast några lyftkrafter, snarare tvärtom.Och vad gäller vatten som "omger" strumpan, så vet jag inte vad du menar. Låt oss säga att du borrar 30m ner i marken med foderrör och så tätar du hålet i botten och fyller foderröret med luft. Inte sjutton flyger foderröret upp i luften för att luften har specifik vikt som är lägre än vatten (även om man bortser från att foderrören väger så mycket). Det vatten som omger foderröret kan inte rinna neråt och utöva någon lyftkraft på kollektorn.