0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag förstår inte vitsen, redan idag kan man ju ta ut så mycket energi så att hålet fryser.Skulle man nu kunna frysa ett hål snabbare ?
Mängden energi man tar ur hålet måste ju återladdas under sommaren och den nivån kan vi ju redan nå idag i för korta hål.
Är specifika vikten på brine högre än på vatten eller kommer strumpan att flyta upp?
Vatten fryser oavsett vilket håll kylan kommer ifrån, och när det fryser expanderar det, och då genom minsta motståndets lag kommer säkert vattnet i form av is expandera in i borrhålet och klämma ihop den strumpan eller vad det nu är förnått.Var skall då det det brine som finns i strumpan ta vägen?Är specifika vikten på brine högre än på vatten eller kommer strumpan att flyta upp?
Du menar att man inte kan ta ut så mycket energi så att berget närmast hålet går under noll grader och därför inte fryser vattnet runt hålet ?
Det med flytande strumpa funderar jag så här att eftersom brine har lägre specifik vikt i förhållande till vatten så bör brine flyta upp, om strumpan flyter upp eller kläms ihop undrar jag också, en balast håller ju ner strumpan men kan denklämmas ihop?