Ok!
Jag ger mig aldrig!
Oljevandring under normal drift i plusgrader ger 235ml olja i tråget!
Och ju kallare drift ju mer olja samlas i slurkeburken och orkar inte lyftas över lika bra med den kalla suggasen som dessutom har lägre flöde då.
Nivån sjunker under fjäder och vinge och kompressorn gasar då upp på maxvarvtal då tätningen upphör och värmeförmågan allmänt avtar.
Fjädern brister och kraftigt pys uppstår när H-16 stoppar driften liknande ett strömavbrott.
Vätska rusar nu bakåt in i kompressorn som dessutom nu saknar skiljevägg mellan sug och tryck och den tar då med sig all olja i slurkeburken och därav högre nivå olja i kompressorn än normalt, därför ligger också mycket köldmedievätska i kompressorn vid H-16!
En tidigare bild på en H-16 kompressor som blev helt nedisad vid snabbtömmning bekräftar också förloppet!
Men hur skall man kunna visa detta för panasonic

Jag har nu förståelse för att Panasonic som slaktat 18 H-16 inte har kunnat se något märkligt med oljan om dessa varit fulla!
Men ännu finns många intressanta H-16 att borra och såga i.
Jag har en H-16 som reparerades med olja och avfrostar nu som den skall!
En där växlventilen larmade som har slutat med detta efter oljefyllning.
Jag har även maskiner som givit upp helt efter oljefyllning (H-16 som körts i gång igen) .
Jag talade om stora mörkertal med H-16 men det har inte bivit fler än dessa 2.
kvar att fylla ca 25 + långdistansare sågade mig fram igår genom storm och skog men tröttnade efter 3 sen var det strömavbrott.
Hoppas på köldgrader ser redan en tendens i H-16 att det inträffar på det maskiner som inte fyllts och totalt antal för mig och min kollega är ca 20
H-16 och jag har 5 av dessa. kollegan inväntar påfyllningar till våren eftersom han jagas av nya h-16 och tiden inte räcker till.
Det är väldigt viktigt för mig att det blir vintergrader så man ser resultatet innan våren och jag sparar några utvalda stackare som får vara referenser.