0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Ja faktiskt Northkingen! Jag tror att Panasonics pumpar vibrerar klart mindre än många andra fabrikat, och jag framhärdar med att påstå att det är antingen något fel på pumpen eller montaget. I mitt grannskap finns det i huvudsak nästan bara Panasonicpumpar, någon Mitsubishioch någon Fujitsu och jag har inte hört talas om att det skulle förekomma vare sig oljud eller vibrationer från någon av dem, även om Fujitsun hörs mest. Själv har jag en E9 DKE-pump med twinrotarykompressor och den går så tyst och fint så det är rent otroligt, bara ett svagt vinande ljud från fläkten. Vid stark kyla minus 20 eller lägre hörs endast ett lågt morrande ljud, och några vibrationer finns det aldrig någon tillstymmelse till.
Har mina pumpar monterade på husväggen som faktiskt är av trä och det funkar otroligt nog jättebra..... men hur bra det funkar är nog från hus till hus.....//Krister
Nja..... ok då kan väl sträcka mig till att det är en kombination mellan hus och pump..... Thumbsup//Krister
Citat från: Northkingen skrivet 12 januari 2007, 16:12:20Nja..... ok då kan väl sträcka mig till att det är en kombination mellan hus och pump..... Thumbsup//Krister Det är bra Northkingen! Skönt att se att du inte är omöjlig. //Raffen.
Håller med dig Northkingen! Men det är nog snarare från pump till pump än från hus till hus beroende på hur bra det funkar.
Vid ett tillfälle förra året var min E9:a så full med snö att jag var tvungen att spola av den med varmt vatten. Då var det snöstorm ute och det hade kvittat hur högt utedelen varit placerad. Pumpen funkade som den skulle men utanpå satt det stora iskakor. Tyvärr var jag inte framme med digitalkameran just då. Jag fattar inte dom som placerar utedelen många meter upp. Såg någon här på forumet som satt sin precis under en trappa, flera meter upp. Hur gör man om pumpen måste lagas. Visst det kanske går men allt blir bra mycket besvärligare. På tal om sättningar vid placering på mark. Båda mina pumpar, Panasonic E9 och Sanyo 123 står på leca. Det blir fjärde vintern för E9:an och än har jag inte märkt att den satt sig. Jag har inte grävt ner till frostfritt djup. Högst 40 cm, sen fyllt på med grus , ett leca under mark och sedan murat på flera till lagom höjd. Mellan blocken har jag först fyll på med lite större stenar och sedan med singel. Allt för att vattnet skall kunna rinna ner vi avfrostning. Dessutom tror jag inte att avisningsvattnet är någon fara för mig. Jag har ingen källare, grunden är gjord av 1 m tjocka granitblock, huset ligger dessutom i en sluttning. De senaste åren har jag faktiskt haft en spann under jag också. Mest för att se hur mycket vatten det blir. Fast aldrig vintertid. Jag har aldrig haft problem med att det bygger is under pumpen. På vintern är det bara ett par cm is mellan lecablocken. Det verkar inte bli någon tjäle så pass nära huset. Från Sanyon låter jag det rinna rakt ner på marken. Den har ju fem hål i botten på utedelen varifrån vattnet skall rinna ur. Lite svårare att samla upp det där.På tal om tak över utedelen så tror jag att det är rätt bra. På min E9:a ligger rätt mycket is på ovansidan vintertid. Förmodligen gör det inget men det retar mig lite. Grannen har sin placerad på altanen under tak. Har aldrig sett tillstymmelsetill is på hans pump. Sen vet jag inte hur bra det är att placera en utedel på altanen. Han har inget täckt staket framför som hindrar luften så det borde inte vara något problem tycker jag.Mvh / Niclas
Flera meter upp
Lasse Å !Du tycks ju vilja att alla skall ha sina pumpar 3 meter upp luften (oavsett var de bor). Här nere klarar vi oss med en halv meter upp.Även om den kommer 70-80 cm snö. Det går ju faktiskt att skotta och hålla rent kring pumpen. En sak skall du veta. Om det blir mycket snö här nere och mycket vind då drevar det igen här nere också. Bilden du skickade var en mycket vacker bild. Frågan är om man skall satsa på l/l värmepump om det ser ut så där. / Niclas