0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Läs även denna tråd så kanske du får lite mer bakgrund till de två olika värmepumparna.http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5168.0
Huruvida det är bättre eller sämre med tanke på livslängden kan jag inte säga, men naturligtvis finns det risk för att det påverkar åt en eller andra hållet.Hur payofftiden påverkas bör de två tillverkarna kunna redovisa för dig om de gör rättvisande kalkyler på din besparing, jag tror inte att någon här kan ge dig ett mer rätt svar på den frågan än tillverkarnas egna kalkyler.
(2) Kompressor livslängd kan oxo beror på vem som tillverkar just det kompressor. Comfortzone har haft Copelands kompressor och de är välkända men hur är det med Mecmaster's kompressor? Om jag fick en FLVP med Japanskt kompressor (vet inte om det finns sådana), jag skulle välja den (min magkänsla).
Det är inte bara effekten som är lägre hos Mecmaster, även cop är lägre, sett över ett helt år. Det är varvtalsstyrningen som gör att CE50 klarar så hög cop i snitt som den har. Mecmaster anger ingen cop på sin FLVP.
1. Livslängden på kompressorn.Här står ord mot ord. MecMaster påstår att ComfortZones frekvensstyrda kompressor riskerar att gå sönder fortare eftersom den ibland styrs upp till 75 Hz och då blir temperaturen så hög att smörjmedlet i den förångas. Från annat håll har jag hört att frekvensstyrda kompressorer alltid är att föredra eftersom start/stopp är det som verkligen sliter på en kompressor. Vad gäller egentligen? Har båda rätt?