0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej !!Detta val finns på våran 1235"Meny 2.5 Kompensering yttre"D
CitatExtern styrning av rumstemperaturen*, tillval* Gäller ej FIGHTER 1130 och 1230.Funkar det inte att koppla den så när det är till en 1130 eller 1230??Här är en alternativ koppling. Jag har byggt en rumsgivare med 2 st potentiometrar (börvärden) och en växlande kontakt mellan dessa två börvärden och plint 1= G. På detta vis kan jag ställa in 2 st temperatur börvärden och växla mellan dem med omkopplaren. Det ena börvärdet skall stå på ca 12 C och det andra på ca 21. och härigenom kan jag enkelt växla mellan underhållsvärme och komfort i fritidshuset. Du borde kunna göra något liknande med ett motstånd som du lägger i serie med NTC (Negativ Temperatur Coffecient) motståndet d.v.s högre motstånd tolkas som lägre temperatur av värmepumpen. Inkoppling mellan plint 2 = H och NTC motståndet så att omkopplarens ena läge kopplar in motståndent och det andra läget kopplar NTC motståndet direkt till plint 2.AlfL
Jag har mätt vilket mötstånd som ger vilken innetemp på displayen i min 1230. Resultatet finns i bifogat Excel-fil (tabell blad 3, graf blad 4)