0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
jo det är klart kan man bosätta sig framför kaminen så blir ju elförbrukningen låg men känns inte så kul de heller......så du tror verkligen inte att jag kan komma ner mot 20000-25000kw/år med mina 2 pumpar och lite eldning i kaminen?
Gigantisk hembio på 7 x 360 w 8 ohm IEC
Citat från: Gonzo skrivet 14 september 2006, 09:58:30Gigantisk hembio på 7 x 360 w 8 ohm IECLjudanläggning på 2,5kW Har du lagt den på en egen säkring i centralen?
Skall man ändå bränna el, känns ju detta roligare än att lägga pengarna på uppvärmning
Synd att du inte har kvar de gamla radiatorerna från 34... såna brukar funka ännu bättre med värmepump. Jag antar att termostaterna står på max så då får du öka på värmekurvan. Läs kapitlet "ställ in värmen" i manualen (sid 15-16), du måste höja värmekurvan för att få upp värmen. Gör detta när det är kallt ute, och tänk på att det tar ett dygn innan inställningarna slår genom.Kolla även att i meny 5.5 ska tillskottet vara aktiverat (kolla i manualen hur du kommer dit).
Ett element räckerOftast räcker det med ett fläktelement för att få jämn värme i hela huset. Dina nuvarande element behålls och ger den extra värme som kan behövas de kallaste dagarna eller i rum där du vill ha dörren stängd.
Denna tråden hade minsann blivit kidnappad, men jag återtar den utan att betala lösensumman!
Jag har för mig att jag förra vintern fick lite varningar på att returen hade för hög temp; om det nu var så, så borde väl det betyda, att det är för få element, eller fattar jag fel (igen)
Citat från: johu skrivet 25 oktober 2006, 08:44:45Denna tråden hade minsann blivit kidnappad, men jag återtar den utan att betala lösensumman! Jo, men du hade ju inte skrivit något sedan den 13:e september, då kan det bli så.Citat från: johu skrivet 25 oktober 2006, 08:44:45Jag har för mig att jag förra vintern fick lite varningar på att returen hade för hög temp; om det nu var så, så borde väl det betyda, att det är för få element, eller fattar jag fel (igen)Det är nog rätt, för få och/eller för dåliga. Vad är det för typ av radiatorer? Om det är tvårörssystem så kan det vara för högt flöde genom någon radiator som "kortsluter" slingan och skickar för varmt vatten tillbaka till VP.Har installatören bedömt dina radiatorer?