0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
inkl. lite el-golvvärme i källare
hmm vid vilken utetemp har du räknat på då när du behöver den effekten är det vid -10? samt är det räknat på ett normalt isolerat hus då? *nyfiken*
ok men vad är max effektbehov/m2 på ett hus byggt 1978 med isolering enligt den rådande byggstandarden då? Mitt hus har en uppvärmingsyta på ca 220kvm varav ca 40kvm är övervåning huset är ett 1/5 planshus har ganska nyligen flyttat in här så jag vet inte riktigt vad min egna förbrukning blir men kollade med mitt elbolag och tidigare ägare hade en förbrukning på 25000kw vilket jag tycker lät lite......men tilläggas bör att det finns en vedkamin oxå men enligt tidigare ägare så är det eldat mkt sparsamt i den. För övrigt så finns huset i norrlands inland och är ett plathzerhus. Hmm det första jag tänkte på när förbrukningen varit så förhållandevis låg var att de som bodde här innan måste haft typ 10grader inomhus men när jag frågade grannen så sa han att de absolut inte haft kallt inomhus han sa att de garanterat haft minst 22grader i huset. Kan du som kanske förstå även tillägga att det är direktel i huset i form av oljeradiatorer. Men har installerat en L/L pump he-12:a och även beställt en fujitsu AWYZ 18 LB nocria i hopp om att sänka elförbrukningen ytterligare eftersom elen bara verkar ska bli dyrare och dyrare. MvH King of North