0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Jag tror oxå att kopplingsdiffen är inblandad. Vad det gäller shunt tiden för tillskottet läste jag någonstans b00k att denna skall sättas till 0 min om man har kombinationen 290A/W optima. Men min nyinstallerade 290A/W optima står på 20 min så jag vet inte om jag vågar röra den .Mikael
Jag har haft min pump i över 4 år men jag har inte lyckats lista ut hur det fungerar. Har ett minne av att någon, som måste ha varit i branschen, skrev att det är först när temperaturen går över inställd temperatur (alltså starttemp + halva kopplingsdifferensen) som den börjar räkna.
För att komplicera det hela så när den har räknat ner till noll så börjar en annan räknare (shunt någonting hette den visst) räkna ner till noll. Obs att det gäller Rego 600 så det kan vara annorlunda numer.
Tillskottet i Rego 800 är helt steglös.Jag kan ha 0,93 kw eller 6,12 kw i tillskott.
Hej,I dag tog jag kontakt med en servicetekniker. Han säger att tillskotts timern startar när framledningstemperaturen faller under börvärdet - halva kopplingsdifferensen ( kopplingsdiffen variera mellan 4C och 16C)! Alltså när pumpen inte klarar av att hålla framledningstemperaturen utan den faller under kopplingsdifferensen som ju ändras beroende på tidsfaktorn enligt Stures formel. Det betyder att pumpen kan "puttra på" i all evighet utan tillskott om den bara kan hålla temperaturen konstant och över nedre kopplingsdiff temperaturen.
Sen fattar jag att shunttiden är tiden mellan att elpatron startar och att shunten öppnar, elpatron sitter ju i pannan och det kan ju ta en liten tid innan elpatron får upp lite temperatur i pannan eller är jag ute och cyklar?
Citat från: mikaelanderlund skrivet 13 september 2006, 13:05:09Hej,I dag tog jag kontakt med en servicetekniker. Han säger att tillskotts timern startar när framledningstemperaturen faller under börvärdet - halva kopplingsdifferensen ( kopplingsdiffen variera mellan 4C och 16C)! Alltså när pumpen inte klarar av att hålla framledningstemperaturen utan den faller under kopplingsdifferensen som ju ändras beroende på tidsfaktorn enligt Stures formel. Det betyder att pumpen kan "puttra på" i all evighet utan tillskott om den bara kan hålla temperaturen konstant och över nedre kopplingsdiff temperaturen. Det låter logiskt och faktiskt riktigt vettigt. Sen fattar jag att shunttiden är tiden mellan att elpatron startar och att shunten öppnar, elpatron sitter ju i pannan och det kan ju ta en liten tid innan elpatron får upp lite temperatur i pannan eller är jag ute och cyklar?
Av någon anledning kallas det shunttid fast det på min pump inte finns någon shuntventil alls.