Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 1215-10 problem  (läst 7837 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29420
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 1215-10 problem
« Svar #15 skrivet: 13 september 2006, 11:50:33 »
Exempel, börvärde på VBf=r är 35 grader vid en viss utetemp. Med en viss inställning på gradminuter går pumpen i X minuter med start vid 30 och stopp vid 40. Med en annan inställning startar den istället vid 25 grader och stoppar vid 45 men kör då i X + Y minuter = färre starter. Om förhållandet är linjärt så har jag samma genomsnittliga verkningsgrad i båda fallen, eller vad säger matematikern??  studs

Om man studerar en loggfil så ser man att tiden som det tar att komma upp från 25 ºC till 35 ºC är kanske 1/4 av totala cykeltiden medan tiden från 35 ºC till 45 ºC är 3/4 av totala cykeltiden så en Nibe bär sig inte åt på detta viset (bara IVT).

Om börvärdet är 35 ºC så kanske den startar på 30 ºC men stannar på 38 ºC, och om den med den nya inställningen startar på 25 ºC så stoppar den kanske på 40 ºC, när den styr på gradminuter.

Skillnaden i COP blir därför försumbar.

PS. Anledningen till att framledningstemperaturen böjer av neråt då den ökar är att radiatorerna avger mer effekt ju högre framledningstemperaturen är och temperaturökningen i systemet är en funktion av skillnaden mellan tillförd effekt och avgiven, när den avgivna effekten ökar så minskar temperaturökningshastigheten. DS.
« Senast ändrad: 13 september 2006, 11:58:40 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: 1215-10 problem
« Svar #16 skrivet: 13 september 2006, 14:19:36 »
Sen kommer en lite ny fundering ocksÃ¥. OM det är ett linjärt förhÃ¥llande mellan temp VBf och verkningsgrad (inom vissa gränser)? OCH jag med längre intervall ocksÃ¥ startar vid en lägre temperatur sÃ¥ har det ingen betydelse för verkningsgraden hur jag trimmar (inom vissa gränser). Dvs jag kan fokusera pÃ¥ att fÃ¥ ner antalet starter. Exempel, börvärde pÃ¥ VBf=r är 35 grader vid en viss utetemp. Med en viss inställning pÃ¥ gradminuter gÃ¥r pumpen i X minuter med start vid 30 och stopp vid 40. Med en annan inställning startar den istället vid 25 grader och stoppar vid 45 men kör dÃ¥ i X + Y minuter = färre starter. Om förhÃ¥llandet är linjärt sÃ¥ har jag samma genomsnittliga verkningsgrad i bÃ¥da fallen, eller vad säger matematikern??  studs

Det fungerar inte riktigt så. Temperaturen stiger snabbt i början när pumpen startar eftersom radiatorerna inte avger så mycket värme vid 25 grader.

Gör tankeexperimentet med extremfallet en pump som går en gång per dygn. Största delen av tiden är radiatorerna kalla och avger ingen värme. Sen går pumpen igång. För att avge samma antal kWh per dygn som vid kontinuerlig drift måste radiatorerna vara mycket varmare. Så det spelar ingen roll att medelvärdet av COP blir detsamma som i fallet kontinuerlig drift (om det nu är så) då så väldigt lite av värmen avges vid låg temperatur.

Tillägg: Det är alltså inte COP-medelvärdet över räknat över temperturen som är det viktiga utan COP-medelvärdet för den avgivna effekten.
« Senast ändrad: 14 september 2006, 08:30:24 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 1215-10 problem
« Svar #17 skrivet: 13 september 2006, 15:49:01 »
Exempel, börvärde pÃ¥ VBf=r är 35 grader vid en viss utetemp. Med en viss inställning pÃ¥ gradminuter gÃ¥r pumpen i X minuter med start vid 30 och stopp vid 40. Med en annan inställning startar den istället vid 25 grader och stoppar vid 45 men kör dÃ¥ i X + Y minuter = färre starter. Om förhÃ¥llandet är linjärt sÃ¥ har jag samma genomsnittliga verkningsgrad i bÃ¥da fallen, eller vad säger matematikern??  studs

Om man studerar en loggfil så ser man att tiden som det tar att komma upp från 25 ºC till 35 ºC är kanske 1/4 av totala cykeltiden medan tiden från 35 ºC till 45 ºC är 3/4 av totala cykeltiden så en Nibe bär sig inte åt på detta viset (bara IVT).

Om börvärdet är 35 ºC så kanske den startar på 30 ºC men stannar på 38 ºC, och om den med den nya inställningen startar på 25 ºC så stoppar den kanske på 40 ºC, när den styr på gradminuter.

Skillnaden i COP blir därför försumbar.

PS. Anledningen till att framledningstemperaturen böjer av neråt då den ökar är att radiatorerna avger mer effekt ju högre framledningstemperaturen är och temperaturökningen i systemet är en funktion av skillnaden mellan tillförd effekt och avgiven, när den avgivna effekten ökar så minskar temperaturökningshastigheten. DS.

Varför ska det vara så krångligt och svårt?

Man kan inte styra på returtempen.....
Man kan inte styra på framtempen.....
Man kan inte ha rumstermostater......
Man får finna sig i att tillfällig solinstrålning ger systemet spader....
Man får hålla ordning på utomhustempen och räkna fram nåt slags tänkt systemkurva som ska styra VP:n

När man har en acktank på värmekretsen....behöver man bara mäta tempen i tanken när den sjunker under x så går pumpen igång, när den nått y grader så slår den av. Individuell rumstemp med billiga termostater kan jag ha på samtliga element om jag vill, Utomhustempen är ointressant.

Varför ska allt vara så svårt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29420
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 1215-10 problem
« Svar #18 skrivet: 13 september 2006, 15:56:02 »

Varför ska det vara så krångligt och svårt?

Man kan inte styra på returtempen.....
Man kan inte styra på framtempen.....
Man kan inte ha rumstermostater......
Man får finna sig i att tillfällig solinstrålning ger systemet spader....
Man får hålla ordning på utomhustempen och räkna fram nåt slags tänkt systemkurva som ska styra VP:n

När man har en acktank på värmekretsen....behöver man bara mäta tempen i tanken när den sjunker under x så går pumpen igång, när den nått y grader så slår den av. Individuell rumstemp med billiga termostater kan jag ha på samtliga element om jag vill, Utomhustempen är ointressant.

Varför ska allt vara så svårt?

Nu låter du väl negativ, svårt är det inte, det är bara lite teori om hur COP påverkas av inställningarna på VP-gradmin.

Flytande kondensering funkar jättebra, min totala värmeförbrukning sjönk från 2,5 kbm olja till ca 5000 kWh el, en besparing jag aldrig skulle nått med fast kondensering.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: 1215-10 problem
« Svar #19 skrivet: 14 september 2006, 23:03:21 »
Med min panna från 1053 brännde jag 5,5 m3 EO1.
Nu gÃ¥r det ca 5000 kwh/Ã¥r till värme o VV.  Iofs har jag tilläggsisolerat oxÃ¥.
Mycket jämnare värme nu tack vare rumsgivare.

Så visst går det!
SolinstrÃ¥lning jämnar ut sig i en  öppen planlösning.. man har man mycket sol pÃ¥ dÃ¥ fÃ¥r man ju enorm övertemp utan värme frÃ¥n värmesystemet..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29420
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 1215-10 problem
« Svar #20 skrivet: 15 september 2006, 07:12:03 »
Med min panna från 1053 brännde jag 5,5 m3 EO1.

JasÃ¥, gjorde de oljepannor redan dÃ¥...  ;D
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: 1215-10 problem
« Svar #21 skrivet: 16 september 2006, 11:11:02 »
Höhööö jo det var 1053 på hösten... :D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: 1215-10 problem
« Svar #22 skrivet: 03 oktober 2006, 13:55:59 »
Med min panna från 1053 brännde jag 5,5 m3 EO1.
Nu gÃ¥r det ca 5000 kwh/Ã¥r till värme o VV.  Iofs har jag tilläggsisolerat oxÃ¥.
Mycket jämnare värme nu tack vare rumsgivare.

Så visst går det!
SolinstrÃ¥lning jämnar ut sig i en  öppen planlösning.. man har man mycket sol pÃ¥ dÃ¥ fÃ¥r man ju enorm övertemp utan värme frÃ¥n värmesystemet..

Nu skämtar du aprilo med oss.
5,5 m³ olja ger väl runt 35 000 kWh.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: 1215-10 problem
« Svar #23 skrivet: 03 oktober 2006, 23:40:06 »
Nja en oljepanna (gjutjärn) från 1953 och en gammal brännare, då gick det ca 5,5 m3 på ett år...

Kolla här på första inlägget är det väl..

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=197.0
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!