0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har en 1215-10 som installerades i maj och som har funkat som väntat sedan dess. Pga av ett planerat elmätarbyte så har jag varit och tittat lite oftare än vanligt på burken och upptäckte att det senaste dygnet har jag haft närmare 27 VP-starter!!! Tidigare har det legat runt 9-10 per dygn och nu när det blivit kallare har det sjunkit till strax under 8. Men så plötsligt har det alltså stuckit iväg. Jag har nu vid två tillfällen kikat på pumpen när den laddat VV. Första gången bara när den precis stannade och den hade då bara fått upp tempen till 49 grader trots att den brukar köra till 55. Senast så startade den på 47grader (inställt för start vid 43), och kom inte upp en enda grad. Den stannade efter 10 minuter och då stod det att VBf var 38 grader. Jag kunde se att den sakta steg från en nivå kring 31 grader men sen orkade den inte mer. Nån som har nån ide om vad som kan vara fel??
Ja, det är vad jag tänkte oxå... Men nu har jag insett att det kanske är jag som krånglar så att säga. I alla fall till viss del... Det jag såg pumpen göra var naturligtvis att köra värme till radiatorerna, inte varmvatten. Därav start vid fel temperatur och ingen ökning av VV temp. Men nu återstår ändå frågan om varför det plötsligt har blivit så många starter på ett dygn?! Är det kanske nu det börjar handla om gradminuter och sånt Och eftersom det fortfarande är så där i början på hösten så kanske det mest handlar om att vänta och se lite hur den uppför sig när det börjar bli kallt, eller?. Vad säger ni som har längre erfarenhet, är det normalt att man får närmare 30 starter på ett dygn??
En fundering bara, innebär det att pumpen jobbar upp lite högre VB-f men mera sällan? I så fall hur blir det med verkningsgraden, då högre VB-f = lägre verkningsgrad eller??
Det blir lite teoretiskt detta. Syftet att trimma är väl antingen att spara energi eller spara sin VP:s livslängd.I fallet ovan ska vi spara vår kära VP. Minskad verkningsgrad är väl max 1%. Om man i september betalar 200kr eller 198kr är ingen stor fråga Det finns lite olika teorier, men många på detta forum menar att man ska undvika fler än ca 20 starter per dag. Så jag skulle rekommendera att trimma in detta i sept/okt och sedan om man så vill minska på gradminuterinställningen frammåt vintern. En annan teori runt kompressorn är att många starter är bra, för då är "oljan" fortfarande varm och starten leder inte till så mycket slitage som om kompressorn startar sällan (och är mer kall).Hmmm...det är ju inte vad Norrlänningar menar med kallstarter (-20 - 40 ºC) utan rumstemp på +20 - +30 ºC (dvs vad Norrlänningen får med sin elmotorvärmare) färre start/stopp som med en stor acktank kanske två per dygn istället för 20-40 per dygn är alltid bättre! Yes, nu börjar detta bli smått absurt...Men det viktigaste är nog att konstatera är att trimningsförsöket ovan är att öka livslängden på kompressorn.
Dock gällde min fundering kring verkningsgrad under vintertid, antagandet att inställningen av gradminuter bibehålls även när det blir minusgrader ute.Dvs om pumpen jobbar upp tex 50 grader ut till radiatorerna jämfört med att köra ut 40 grader lite oftare, så borde väl skillnaden i verkningsgrad bli klart mätbar, eller? Men hur många procent kan det handla om, är det kanske bara några tiondelar, eller kommer det kosta lakan?
Citat från: Gblenn skrivet 12 september 2006, 15:23:45Dock gällde min fundering kring verkningsgrad under vintertid, antagandet att inställningen av gradminuter bibehålls även när det blir minusgrader ute.Dvs om pumpen jobbar upp tex 50 grader ut till radiatorerna jämfört med att köra ut 40 grader lite oftare, så borde väl skillnaden i verkningsgrad bli klart mätbar, eller? Men hur många procent kan det handla om, är det kanske bara några tiondelar, eller kommer det kosta lakan?Men din VP levererar ju inte precis 50 gr på VB-ut på direkten. Den styr ju på hur mycket värme huset tar emot genom att kolla på VB-retur. Det kan ta ganska lång tid att komma upp i 50gr på VB-ut. Så är bör värdet t.ex. 39 gr kommer gradminutrarna ticka ned 6gr per minut. Jag tror du kommer fatta galoppen mycket bättre när kylan kommer och din VP får jobba lite. Du får väl trimma lite och se vad du kommer ned i gällande # starter. Du kommer nog aldrig upp i 50gr på VB-fram. Med den vanliga kurvan kanske VB-fram på 50gr motsvarar -17gr ute (nästan Norrlänningskyla).Kolla kurvorna i manualen! (Yes, jag läser denna!) :,v(So long - hovtång!