0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Låter ju rätt sweet med cruise control och induktion iofs. Jag gillar ju glashällen över gjutjärnsplattor just tack vare kort reaktionstid på inställt effektläge. Förmodligen skulle jag gilla induktionshällens ännu snabbare reaktionstid ännu mer.
Man kanske lär sig nog snabbt vilka kok-kärl som inte funkar på induktionshällen åxå så man kan glömma don-pedro bryggaren, pastakastrullen i aluminium och teflon-stekpannan et.c.Jag tror fanken bara min pankakslagg är "induction-ready".Njaa... jag tror jag avstår från induktion tills vidare... Vartefter den teknologin blir populärare så kommer väl billiga kastruller och stekpannor till den åxå...
Småpotatis. Tycker mig kunna se en besparingshysteri ibland bland folk......
Det mesta handlar om att balansera lasterna/faserna jämnt.Jag tog och skrev upp varje effektkrävande pryl i huset, på vilken/vilka fas(er) ligger den?Hur mycket drar den?När är det troligt att den drar som mest?Gör olika "scenarion" för just ditt hus, typ "morgon scenario", "julstök scenario"Sen får man dra lite smarta slutsatser, som att när man bakar, då behövs nog inte elementen i köket just då.Då borde elementet i köket ligga på ugnens faser, så att dom tar ut varann.Ett par av spisens plattor används betydligt oftare än andra, har du någon fas som är ofta ganska lågt belastad?Skyffla om fasföljden till spisen!Får man det inte att gå ihop så får man införa begränsningar.Typ:Sätt tvättmaskin / diskmaskin på samma fas men ha som regel att aldrig använda dom samtidigt!
....Han hittade en gammal säkringstyp som gick att dela. Han flyttade över tråden från en 20A till en 16A kropp och fyllde sedan tillbaka kylsanden som läkte ut från proppen! Smart, ofarligt men knappast lagligt och inget jag rekomenderar! ... Joakar
Att det är så smart att "pressa" säkringar tror jag inte, dom kan bli mycket heta och värmen brukar sprida sig både till anslutningar och plintar... Ps jag åker på minst 10 sånna jobb varje vinter Ds
Jag träffade en gubbe som hade huvudsäkringar på kallvinden och luftledning!Va fan skall jag med värmepump till jag pillade bort glasen i säkringshuvarna och drog en kabel från vinden till elpannan och klämde helt enkelt fast kabeltrådarna med säkringshuvarna och vips så slutade mätaren jaga så förbannat!..
Det optimala torde väl vara ett väl ventilerat proppskåp, huset i vinkel och utblåset från värmepumpen i riktning mot skåpet Då kanske jag också skulle klara mig på 16A.
Citat från: Gonzo skrivet 20 september 2006, 18:36:52 Det optimala torde väl vara ett väl ventilerat proppskåp, huset i vinkel och utblåset från värmepumpen i riktning mot skåpet Då kanske jag också skulle klara mig på 16A.*dubbel host* mitt skåp ligger väl inom 15 graders vinkel från uteenheten... ett par meter ifrån...