0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Med 3x16A 230V har man 11kW tillgängligt. Behövs den effekten så kostar det många hundra kronor per dygn med dagens priser. Det är omöjligt (åtminstone för mig) att låta det spruta ut pengar på det sättet. När det är för kallt att pumpa så har jag stängt rum och bara haft skyddsvärme där och tänker fortsätta göra på det sättet. Tänker man sig för och vet vilka faser de olika lasterna finns på så kan alla klara en vanlig villa på 16A proppar. Det är onödigt at mata elbolagen med mer penar än vad som är absolut nödvändigt. Deras vinster är redan mer än tillräckligt stora.
... På vår induktionshäll räcker det med att man sätter två plattor på max-effekt för att den skall dra 2*16A. Sätter man sedan på ugnen på snabbuppvärmning, så har man genast bokat in hela husets effektresurser om man har 3*16A...
Citat från: Ridax skrivet 10 september 2006, 18:31:36... På vår induktionshäll räcker det med att man sätter två plattor på max-effekt för att den skall dra 2*16A. Sätter man sedan på ugnen på snabbuppvärmning, så har man genast bokat in hela husets effektresurser om man har 3*16A...Skitdryg spis, bra att veta, en så'n skall jag inte skaffa.Har just nu en glas-häll, alla plattor drar lite olika mycket, ganska kort efter start så har glaset nått sin maxtemp och den börjar pulsera ut effekten.
... Dessutom så kan varje platta på induktionshällen typiskt ge ungefär dubbelt så hög effekt som glashällens plattor. Det gör att det kokar mycket snabbare...Vill du spara energi, så skall du absolut skaffa induktionshäll då verkningsgraden är överlägsen både gjutgärnsplattor och glashällar. ...
Citat från: Ridax skrivet 11 september 2006, 10:27:54... Dessutom så kan varje platta på induktionshällen typiskt ge ungefär dubbelt så hög effekt som glashällens plattor. Det gör att det kokar mycket snabbare...Vill du spara energi, så skall du absolut skaffa induktionshäll då verkningsgraden är överlägsen både gjutgärnsplattor och glashällar. ...Jo, allt det där låter rätt så smart, men har induktionshällen någon termostat liknande feedback?Jag har lätt att inse att den har sina fördelar som effektivitet, snabb uppvärmning, snabb respons på ändrade värmeinställningar, går mycket snabbare att bränna vid vadsomhelst(fast detta är nog "pilotfel" ) et.c.För min del medger min spis att jag faktiskt kan gå ner i säkring, jag skulle nog ha svårt att greja det med en induktionshäll ifall jag slänger på 3L kallt pastavatten + steker upp 1kg köttfärs, Det skulle nog bli en maträtt jag bara kan laga på sommaren Frågan är då: Skulle jag kunna spara pengar på behålla min säkring på20A men vinna på att induktionshällen är mer effektiv? knappast. Allt har sin plats i var mans hus, en del gillar äppelmos andra föredrar svartvinbärsgelé.
Jo, allt det där låter rätt så smart, men har induktionshällen någon termostat liknande feedback?Jag har lätt att inse att den har sina fördelar som effektivitet, snabb uppvärmning, snabb respons på ändrade värmeinställningar, går mycket snabbare att bränna vid vadsomhelst(fast detta är nog "pilotfel" ) et.c.
För min del medger min spis att jag faktiskt kan gå ner i säkring, jag skulle nog ha svårt att greja det med en induktionshäll ifall jag slänger på 3L kallt pastavatten + steker upp 1kg köttfärs, Det skulle nog bli en maträtt jag bara kan laga på sommaren Frågan är då: Skulle jag kunna spara pengar på behålla min säkring på20A men vinna på att induktionshällen är mer effektiv? knappast. Allt har sin plats i var mans hus, en del gillar äppelmos andra föredrar svartvinbärsgelé.
Din vanliga spis har egentligen ingen termostatliknande feedback (om det är en "standard"-häll du har utan cruise-control). ... ...just min häll har också cruise-control, dvs den har en matlagningstermostat som kan hålla en bestämd värme....