0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har nu på slutet sett att min skåp är med mindre proppar än vad som anges i faktura.
Med 3x16A 230V har man 11kW tillgängligt. Behövs den effekten så kostar det många hundra kronor per dygn med dagens priser. Det är omöjligt (åtminstone för mig) att låta det spruta ut pengar på det sättet. När det är för kallt att pumpa så har jag stängt rum och bara haft skyddsvärme där och tänker fortsätta göra på det sättet. Tänker man sig för och vet vilka faser de olika lasterna finns på så kan alla klara en vanlig villa på 16A proppar. Det är onödigt at mata elbolagen med mer penar än vad som är absolut nödvändigt. Deras vinster är redan mer än tillräckligt stora.
Kostnaden för att ha 20 A huvudsäkring i stället för 16 A ligger hos dom flesta på runt 1000 kr:-/år vilket gör 2,7kr/dag. Skulle jag välja mellan att inte behöva fundera på om jag en kall vinterdag kan "köra tvättmaskin och koka kaffe" på samma gång, eller om jag ska avstå en "prilla snus eller en kaka per dag" så förefaller valet mycket lätt