0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Micra,Tack för ditt utförliga svar. Systemet verkar vara mycket effektivt med så låg elförbrukning! Skönt att höra att ni slipper dra på fläkten så mycket, eftersom det blir tystare så. Själva har vi ett 80-talshus med hyfsat öppen planlösning, så det är välisolerat och har dubbla tvåglasfönster. Även när det är som kallast ute är det inget kallras. Lite jobbigt sommartid då man vill vädra, men resten av året uppskattar man de dubbla fönstren. Ett tips, man ska tydligen rengöra luftkanalerna var 2-3 år. Sotaren gör det jobbet. Det samlas fett och smuts i kanalerna som måste bort för att systemet ska fungera på ett tillfredsställande sätt. Northkingen, när du säger stor pump, menar du överdimensionerad? För att räcka till när det blir kallt ute, menar jag. //mango
Hej Krister, jag bor i Stockholmsområdet, så det blir aldrigt riktigt så kallt som det kan bli uppe i norr Mest snöslask... Tack för rådet om pumpens storlek. Har funderingar på en Panasonic, men är ändå tveksam till HE-12:an p g a bullret. Enligt Sverigepumpens infoblad bullrar HE-12:an 6 dB mer än HE-9:an. Hur upplever du pumpen? Känns den bullrig? På villamässan i Älvsjö häromveckan fick man lyssna på pumparna, men miljön var bullrig och inluftstemperaturen till pumpen var ju samma som utluftstempen, så de behövde väl inte jobba så hårt, så det var nog inte korrekt bullerbild man fick. Vi har ungefär lika stort hus som du med biytorna inkluderade, men man värmer ju dem med. Det lär nog bli två pumpar för oss också. Fast vi har en kakelugn som vi kan ta till om det skulle bli så kallt att lvp:n inte orkar. Har din nocria automatisk filterrengöring? Fungerar det bra? Vad är skillnaden mot den som Panasonic har? Jobbar bägge dina pumpar även under -20C? Har för mig att det är någon pump som är programmerad att stänga av sig själv då temperaturen går under -20C... Vill inte ha en sådan pump. Micra, har din Toshiba också automatisk filterrengöring? Om inte, hur ofta måste du rengöra den? En bekant sa att han dammsuger filtret i sin varje vecka , vilket jag tycker är alldeles för ofta. Krister, hur menar du att det är svårt att överdimensionera pumpen? Om en pump har fem fläktlägen och jag använder enbart läge 1 och 2, även när det är som kallast, har jag inte överdimensionerat då?