0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur mycket ventilation har du i grunden.
Och va heter knappen.
Mätkurvorna har producerats av sensorer från Dallas Semiconductor, och heterDS1923. Den innehåller: batteri, temp/fuktsensor, minne ochlogik. Minnet kan lagra upp till 2048 loggvärden. Den är programerbarför att automatiskt kunna logga i intervall mellan 1 min och 255 min.Den har tidigare gått att få som gratis varuprov (free samples), Men det blev tvärstopp sedan jag flaggat för detta i tråden http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=8356.0Vet inte säkert men anar ett sammanhang. Blev kanske rusning efter gratisexemplar från svenska beställare.
Skulle vara intressant att få kurvor på absolut fuktighet i uteluft o grundluft. Hur ofta är den absoluta fuktigheten lägre i uteluften? Detta skulle ju kunna vara den period då man kan öka ventilationen. Om det nu händer?
Jag vet dock att det finns krypgrunder där det inte luktar "jordlukt" har själv besökt ett par stycken så visst finns dom - men å andra sidan har besiktningsmän jag pratat med påstått att det oftast bara är en tidsfråga.
Rickard redigerade bort uppgifterna om var knapparna kan köpas i Sverige och deras pris, med hänvisning till att det bröt mot forumets marknadsföringsregler. Tycker fortfarande som jag uttryckte i trådens andra inlägg (daterat 02 september), att han tillämpade sina regler ovanligt snävt. Frågade Rickard om jag får svara på en direkt fråga. Fick inget svar.Tror nog ändå att det bara var ett uttryck för att Rickard är en helt vanlig människa. Gissar att även han kan ha en dålig dag. Vem har inte det? Själv tycker jag att det räcker att ha fått en avbasning av tanten på morronen för att dagen ska bli sur.Gissar att svar på en direkt fråga går igenom./Knut.
Min personliga erfarenhet är också att den totala energiförbrukningen för huset som helhet minskar tack vara att denna typ av installation ger varmare krypgrund, varmare golv och lägre energiförbrukning för uppvärmningen av bostadsutrymmet.
Känns det rätt att länka till mina konkurrenter vad gäller temploggning så var så god.
Varför jag tog bort länken var helt enkelt för att jag anser det vara onödigt arbete och onödiga utgifter att satsa den typen av pengar på något som redan är så väl utrett, bättre då att satsa på en ordentlig avfuktare på en gång och inte "snåla" med diverse fläktar och styrningar då det ändå inte kommer att kunna hindra höga fuktnivåer under vissa tider på året.Typ, varför uppfinna hjulet en gång till.
Jag har dock förståelse för att det kan vara intressant att se hur allt hänger ihop.
Nåväl den ytterligt kompetenta mätknappen DS 1923 går att köpa genom en svensk återförsäljare. Företaget lagerhåller tydligen inte artickeln ifråga eftersom leveranstiden anges till 24 veckor. Nästan ett halvår alltså. Kanske blir bättre om efterfrågan ökar. Priset anges till 266 Skr inkl moms. Kan beställas från:Egevo Elektronik AB - Stockholm Tel. 08-587 067 00Fagerstag. 4, Box 8100, 16308 SPÅNGA
Eller ska varenda krypgrundsägare i landet investera barautifallatt?