0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har redigerat din tråd en aning då den bryter mot forumets marknadsföringsregler.
Det finns tusentals hus/husägare som har dålig lukt och själva är sjuka av fuktbelastade krypgrunder, dina mätvärden visar tydligt att din grund är ett presumtivt drivhus för allehanda sjukahus-bakterier/mögel och svamppåväxter.
Dessutom, har du mätt fukthalten några cm ned i marken?Som jag ser det är det just där den vanligaste orsaken till dålig lukt finns, en bit ned i marken har du ofta kondens/100%Rh och där kan det växa till rätt bra, det syns inte, men det luktar.
Vill bara tillägga at det är väldigt svårt att se alla typer av mögelpåväxter genom att fotografera en trossbotten, de små prickar jag hittade under vårt hus såg jag inte de första tre gångerna jag inspekterade (såg dem först sedan jag fått tipset att lysa med en ficklampa horisontellt längst efter trossbotten, då kunde man se de små prickarna som fanns)
En krypgrund har i sig en avfuktande effekt. Markytan står för avfuktningseffekten. Markytan är under sommarhalvåret den kallaste ytan i undergrunden. Kommer luft med hög fukthalt in i undergrunden så kondenserar den i första hand mot marken. Risken att fukten kondenserar mot byggnadsdelar ovanför minskas alltså drastiskt.
Som sagt var, du/ni som är ägare av hus där det inte finns jordlukt under huset får vara glada, men att som du gjort, dokumentera att din krygrund har alla tänkbara förutsättningar för att råka ut för problem, och ändå inte göra något åt saken har jag faktsikt lite svårt att förstå.
Av mina mätkurvor är temperatur och relativ fuktighet levererade direkt från en sensor vardera placerad utomhus och under huset. Daggpunktskurvan är sedan datorberäknad utifrån de levererade värdena.