0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag vill dessutom tillägga att de som har hus byggda "på platta" under 70-talet kommer att ställas för än större utmaningar, dessa grunder byggdes som regel på "odränerad mark" (sand) och med ingjutna golvreglar av trä och börjar nu i allt större omfattning att orsaka lukt, mögel, ohälsa och stora ekonomiska utgifter för de som sitter på dessa hus.En "krypgrund" är faktiskt rena barnleken jämfört med dessa hus.
Det är en snårskog, svårt som 17 att hitta relevant och pålitlig information, vilket är vad man behöver som lekman. Tog jag hit fem "experter"/säljare skulle jag få fem olika rekommendationer. Så bidra gärna till att reda ut begreppen. Utifrån det att alla hus är olika, och kräver olika åtgärder - eller kanske inga alls.
Och du bidrar tyvärr till skrämselpropagandan, varför vet jag inte. Du har väl inga barn med Munters, lr? Gör jag?
Jag har i alla fall inga barn med munters. Vill bara klargöra vad jag menar när jag talar om att alla "har problem" med fukt i sina krypgrunder.1. Det är i princip 100% av husägare med krygrund som har fuktnivåer på 80-100% under sommarhalvåret, denna fukt beror på det kalla utrymmet och den varma fuktiga luft som ventilerar krygrunden. En fysikalisk verklighet som inte går att komma undan så länge man ventilerar krypgrunden.Viktigt att reflektera över när man inspekterar en i övrigt frisk krygrund är att det trots 90% fukthalt under huset ändå dammar från sanden/materialet under huset - det ser helt torrt och bra ut vid inspektion.2. Fukt, synlig, är väldigt ovanligt, men i de hus som har stående vatten under huset är allvarliga problem med synligt mögel och svamp väldigt vanliga.3. I båda ovanstående exempel kan man ha dålig lukt under/inuti huset, men det är inte alltid det börjar lukta.Mitt ställningstagande i denna fråga är därför att man på något sätt bör åtgärda själva grundproblemet, att man inte kan undvika fukten! I alla fall inte om man väljer att ventilera utrymmet vilket de flesta är eniga om att det bör göras, antingen via ventiler eller fläktar.Hur man skall göra detta skall jag väl iofs inte "bestämma", men jag kan väl ändå få förklara på viket sätt jag ser på saken.Har förklarat min ståndpunkt i dessa frågor med mina inlägg Skrivna den 06 September 2006.
Vår krypgrund:Känns alltid torr.Ingen lukt.Inget mögel.Men troligen hög rf ändå så här års. Har aldrig mätt.
En krypgrund har i sig en avfuktande effekt. Markytan står för avfuktningseffekten. Markytan är under sommarhalvåret den kallaste ytan i undergrunden. Kommer luft med hög fukthalt in i undergrunden så kondenserar den i första hand mot marken. Risken att fukten kondenserar mot byggnadsdelar ovanför minskas därigenom drastiskt.