0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Digital skrivet 23 september 2006, 17:03:13Är det svårt att förstå??I det fallet jag protesterade så var hela ledningen redan fylld med vatten och hur får man då bort bara vattnet då man långsamt fyllt på exempelvis 20 liter sprit... då är luftningstunnan full troligen och du har kanske ett fryskydd på 5- grader... då är ju allt redan blandat så då får man helt kallt kasta bort en del sprit för att kunna öka brinevätskans frysskydd... Men visst det går såklart men det går åt mer sprit än man räknar med eller hur?Ja, det är svårt att förstå... I början kommer det ju rent vatten ur returen och inget är ju lättare än att putsa ut detta returvatten utanför luftningstunnan så jag vet inte vad det är för problem du ser?För övrigt, även om man inte skulle putsa ut något vatten alls (varför man nu inte skulle göra det), utan köra med 200l vatten (i 200m slang) + 85l sprit, så är det 25l extra sprit som skulle behövas. Inget katastrof i sig, men onödigt då det ju som sagt bara är att dumpa lite vatten som kommer ur returen.
Är det svårt att förstå??I det fallet jag protesterade så var hela ledningen redan fylld med vatten och hur får man då bort bara vattnet då man långsamt fyllt på exempelvis 20 liter sprit... då är luftningstunnan full troligen och du har kanske ett fryskydd på 5- grader... då är ju allt redan blandat så då får man helt kallt kasta bort en del sprit för att kunna öka brinevätskans frysskydd... Men visst det går såklart men det går åt mer sprit än man räknar med eller hur?
Syftar du inte på att när du aderar 25 liter sprit att du dumpar det som då blir för mycket... det som du säger kommer ur returen..
Citat från: Digital skrivet 26 september 2006, 21:24:26Syftar du inte på att när du aderar 25 liter sprit att du dumpar det som då blir för mycket... det som du säger kommer ur returen..Alltså... Vad jag skrev FÖRST i denna tråd var:1. Man sköljer ur slangen med rent vatten. Alltså har man som utgångspunkt en brine-slang med rent vatten. Vi tar som exempel 100m slang med 100l vatten (bara ett exempel).2. Sedan kopplar man upp den vanliga "luftningskonfigurationen" med två avstick som går till en luftningstunna och tvångskör brine-pumpen (i VP).3. Sedan tillsätter man I LÅNGSAM TAKT etanol till luftningstunnan (alltså medan brine-pumpen går och brinen cirkulerar). Totalt 30 liter.Det var detta förfarande som du kommenterade med att då gör man av med onödigt mycket sprit, då den slutliga volymen blir större och man då kommer att tappa ut spritblandning och man behöver totar 42 liter etanol iställelt för 30 liter.Det var på detta jag svarade att om man är bekymrad över detta, så tappar man ut vatten allteftersom ur returen under detta förfarande (medan det fortfarande är vatten som kommer ur returen). När man dumpar vatten, så gör man ett tillfälligt stopp i etanoltillsättningen också. Eftersom man varken tillsätter etanol eller vatten till tunnan under denna tid, så påverkas inte koncentrationen i tunnan utan enbart nivån.Jag förstår inte hur du får detta till att spriten blir helt oblandad och att du får ett tåg med 25 liter sprit...
Okey nu förklarade du det lite bättre men varför dessa utfall av arga ord, känns det bra å bli av med ilskan så har jag ju hjälpt dej med detta och då blir jag nöjd åxå...
I och med att köldbärarvätskan är väldigt kall så innehåller den väldigt mycket syre vilket gör att cirkpumparna/expkärl mm , rostar väldigt snabbt !
Nja. Nu lägger jag mig i lite.Kallt vatten löser faktiskt mer syre, och det syre som finns innuti en krets befrämjar oxidation i t ex pumpar.Men det är en tidsbegränsad process om inget nytt vatten tillförs.Därför gammalt "dött" vatten står högt i kurs.En entressant följdfråga jag inte vet svaret på. Hur diffusionstät är PEM-slangen? Tillförs små mängder nytt syre eller är det försumbart?
Jag tror det är det som händer hos mig. Det är nu över två år sedan installationen, och jag har luftat flera gånger med tunna, och det är tyst någon månad, sedan kommer gurglandet igen. Jag kör med ca 0.8 - 1. bars övertryck, beroende på hur bra jag lyckats jonglera kulventilerna efter avluftningen.Jag planerar att modifiera KB-returen något, och installera en spirovent.
Det är rätt trixigt att helt byta vätska.Jag skulle kört en tunna med rent vatten och en dränkbar pump kopplad över påfyllnadskopplet.Returen i avloppet.Man får INTE ha toma slangar det är 10 atö på 100 m 1 atö per 10 m.Då trycker man ihop och sjuter upp brinerören.Mikael