Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 360P trodde jag...men nu är jag tveksam!  (läst 6991 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30446
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 360P trodde jag...men nu är jag tveksam!
« Svar #15 skrivet: 25 augusti 2006, 21:49:11 »
Det verkar vara ett 2 rörsystem. Bifogar ett par små bilder bilder i väntan på bättre tillfälle... ;)

Radiatorn i bild 12 behöver du nog inte byta ut, det är ju en fin gammal sektionsradiator.  Thumbsup
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad snokez

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 360P trodde jag...men nu är jag tveksam!
« Svar #16 skrivet: 28 augusti 2006, 11:54:52 »
Jag får nog be att få hjälp med vilka element som ska bytas och inte, det sitter många olika har jag sett.

En positiv nyhet! Säljaren talade om för mig att han extraisolerade hela vinden med ca. 20 cm i slutet av 80-talet.  :)
Då slipper jag det och kan lägga de pengarna på nån annan energibesparande åtgärd.

Många säger att man ska ha en stor och bra ackumulatortank. Är det mer ekonomiskt ju större man har eller hur funkar det?
Vad rekommenderar ni?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9870
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 360P trodde jag...men nu är jag tveksam!
« Svar #17 skrivet: 28 augusti 2006, 12:37:41 »
Många säger att man ska ha en stor och bra ackumulatortank. Är det mer ekonomiskt ju större man har eller hur funkar det?
Vad rekommenderar ni?

Är radiator- och rörsystemet sådant att man har mer än ca 20 liter vatten per kW värmepumpeffekt behöver man ingen ackumulatortank. Undantaget är om man har problem med knäppningar i rör när pumpen går igång.

Det finns de som ändå installerar en tank i tron att det ökar pumpens livslängd men jag tycker inte det är inte visat att så är fallet. Även om det skulle få pumpen att hålla några år längre är verkar det vara en dålig affär. Tanken kostar en hel del och har värmeförluster som oftast inte kan tillgodogöras. Nuvärdet av en ökad livslängd på några år, om det skulle bli så, är inte värd mycket.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe 360P trodde jag...men nu är jag tveksam!
« Svar #18 skrivet: 28 augusti 2006, 12:49:58 »
Jag får nog be att få hjälp med vilka element som ska bytas och inte, det sitter många olika har jag sett.

En positiv nyhet! Säljaren talade om för mig att han extraisolerade hela vinden med ca. 20 cm i slutet av 80-talet.  :)
Då slipper jag det och kan lägga de pengarna på nån annan energibesparande åtgärd.

Många säger att man ska ha en stor och bra ackumulatortank. Är det mer ekonomiskt ju större man har eller hur funkar det?
Vad rekommenderar ni?

Bra tilläggsisolering är väl fortfarande den billigaste energi-besparingsåtgärden (bortsett från att sänka innetempen då)

Angående acktankar för lågtempvatten för uppvärming....jag är stark förespråkare för acktankar i detta fall, jag ser fyra skäl för det.

1/ VP:n får jämnare driftsförhållanden med färre start/stopp, vilket är gynnsamt för dess livslängd.

2/ Om temperaturen varierar starkt över dygnet, med smällkallt på natten och mycket varmare under dagen - som kanske på vårvintern - så kan VP:n genom att gå hela dygnet och ladda acktanken på dagen istf att stå stilla då, klara sig utan elstillskott på natten när VP:n inte orkar producera all värme som behövs.
    Dimensionering: så att VP:n inte stannar alls under de dygn som el-spets behövs (utan acktank)

3/ Du kan reglera temperaturen individuellt i olika rum med termostat. Det går inte bra utan acktank, då ju VP:n får väldigt olika driftförhållanden när termostaterna öppnar/stänger. Utan acktank har man fast inställd fördelning av värmen mellan de olika rummen och låter VP:n styras av EN "termostat" för hela huset. Med acktank jämnar den ut VP:ns driftförhållande och termostaterna kan användas helt som du själv vill. Vill du vara riktigt hitech använder du dessutom en cirkpump med variabelt varvtal, Danfos t.ex. har en du ställer in önskat tryck på. När fler termostater öppnar och trycket sjunker, ökar pumpen farten och tvärt om.

Cirkulationspumpar med statiska driftförhållanden är större energitjuvar än vad man tror. 7-800Kwh per år och pump är vanliga värden på energiåtgång. Många anläggningar har 3-4 st.....

4/ Om du störs av VP:ns brummande under natten.
    Dimensionering: så att VP:n går så mycket som behövs när du inte störs och står still när du annars skulle störas.

Angående acktank för högtempvatten för tappvarmvatten

1/ Om många badar och/eller duschar nära varandra i tiden, så räcker inte varmvattnet till alla annars.
    Dimensionering: så att varmvattnet räcker för alla. Du får helt enkelt kolla hur mycket varmvatten som går åt i just din familj.

2/ Om du har alternativ till VP:n för het-vattenproduktion, som solvärme (ger ju bara nåt när solen lyser) eller vedpanna (så behöver du inte elda så ofta).
    Dimensionering: så att du inte behöver elda så ofta (vedpanna) eller så att all solvärmen under en dag kan lagras. 20-40 gånger vatten-mantelvolymen i vedpannan är en bra tumregel.

« Senast ändrad: 01 september 2006, 11:10:09 av Nisken »

Utloggad snokez

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 360P trodde jag...men nu är jag tveksam!
« Svar #19 skrivet: 01 september 2006, 10:03:23 »
Nisken, En acktank för tappvatten verkar vettigt. Jag vet att min farbror installerade en acktank på ett par m3 som bara tappade ca. 1 gr. per dygn.
Min plan var att ha en FLVP och sen elda med ved när det är som kallast på vintern.
Frågan är om jag ska kasta ut oljetanken och sätta in en stor välisolerad acktank i samband med att jag installerar FLVP?

Det ovan hinner jag nog fundera ett par ggr. till på innan det är dags! Nu är det inflyttning om bara 2 veckor...  :)
Äntligen ska man få bo i hus igen, har ju inte gjort det sen man flytta hemifrån för evigheter sen.

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe 360P trodde jag...men nu är jag tveksam!
« Svar #20 skrivet: 01 september 2006, 11:20:57 »
Nisken, En acktank för tappvatten verkar vettigt. Jag vet att min farbror installerade en acktank på ett par m3 som bara tappade ca. 1 gr. per dygn.
Min plan var att ha en FLVP och sen elda med ved när det är som kallast på vintern.
Frågan är om jag ska kasta ut oljetanken och sätta in en stor välisolerad acktank i samband med att jag installerar FLVP?

Det ovan hinner jag nog fundera ett par ggr. till på innan det är dags! Nu är det inflyttning om bara 2 veckor...  :)
Äntligen ska man få bo i hus igen, har ju inte gjort det sen man flytta hemifrån för evigheter sen.


Att använda god isolering på acktankar är ett förbisett medel för energibesparing, som du verkar ha insett. Det små skrutttankarna som finns inbyggda i det flesta VP ger stora energiläckage. Många, många hundra Kwh/år. Har du plats, köp en oisolerad tank, gärna med 15-20m kamflänsslinga. Du får slutet system i själva tanken med syrefritt sk. svartvatten, så att tanken inte rostar upp inifrån och dessutom inget stillastående vatten i tappvattenkretsen vilket minimerar legionella risken. Strömsnäs mfl. har billiga tankar i varierande storlek och lägg på 20 - 40 cm glasull runt om istället för de fjuttiga kanske 4 cm VP tillverkarna använder. Ta inplastad glasullsmatta så blir den trevligare att hantera.

Lycka till med flytten (blir det inflyttningskalas? studs)

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!