0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej på Er!Inom snar framtid blir jag husägare för första gången. Det mycket att lära sig och detta forum är ju en guldgruva! Så här ser det ut: Huset är ett tegelhus med 2-glasfönster från -65 på 100 m2 +120 m2 i källarplanet.900 m2 tomt i Stockholmsområdet.Kombipanna som anv. olja. Högtempsystem.Dålig ventilation med radonvärde precis på maxgränsen.Efter att ha läst en del här på forumet så tänkte jag att en Nibe 360P skulle ju kunna vara en bra lösning då jag ganska omg. ändå måste fixa en bra ventilation pga. radonet. Eftersom jag inte kan så mycket om sånt här så ringde jag till Nibe för att ta reda på vad de tyckte om att sätta in en 360P i mitt hus med de förutsättningar som finns. Tyvärr så hade jag nog inte kunnat missta mig mer. De enda svar jag fick var att "ventilation måste jag ju ha" och "Niben lämnar 55 gr. ut" vilket inte var svaret på min fråga och på frågor om byte till lågtempsystem hänvisades jag till att ta kontakt med en rörmokare.När man får ett sånt här lamt bemötande så försvinner mitt förtroende för Nibe. Blir man bemött på samma sätt sen om det blir fel på grejerna?Kan det vara en ide att installera en FLVP för ventilation och varmvatten till att börja med och sen som steg 2 bytaalla element till lågtemp och koppla in dem på FVLP? Kan man byta endast elementen eller måste jag även byta rören i huset?Förslag på motsvarigheter? IVT 490? (Comfortzone verkar ha för högt pris)Tacksam för förslag och synpunkter!
Svensk Villa Värme har erbj. om bergvärme med en Nibe 1230 från 109.000.- inkl. moms. Sen minus avdrag 30.000.-Då har man ju en bra värmelösning men fortfarande ingen ventilation?
Jag bor ju inte i huset än, men jag kanske ska ligga lågt första vintern och lära känna huset samt se hur det utvecklar sig?
Min tanke var att på sikt byta ut till 3-glasfönster samt extraisolera ca. 20 cm över hela vinden.
När man har ett hus med källarplan, räknar man inte in uppv. av källarplanet då? Den tot. ytan somska värmas samt som pumpen kan ta luft ifrån borde ju vara 220 m2?
Det är ca. +20 i källaren. Hur mäter jag max framledningstemp lättast utan att riskera vattenskador i huset?
Dränering av husgrunden vet jag står på tur nästa sommar. Något ni tycker att man ska iakta där?
Jag kunde inte låta bli att åka förbi Bauhaus igår och titta lite på elementen de har. Det borde inte bli så dyrt att byta ut demom man kan anv. befintliga rör förstås. Är det vanligt att man tar och gör om högtemp vattensystem till lågtemp eller funderar jag på nåtsom ingen frivilligt skulle ge sig in i?
Framledningstemperaturen mäts enklast med en elektronisk termometer för mätning av utomhustemperaturen (givaren monterad på en kabel). Linda bara isolering runt röret och givaren. Sen är det bara att vänta till i vinter och mäta samhörande värden på utetemperatur och framledningstemperaturen och plotta i ett diagram. I Stockholmstrakten räknar man med -18 som dimensionerande utetemperatur för uppvärmningssystem.