0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Turbulent flöde i kollektorslang ger 144 meter aktivt borrhål.Laminärt flöde i kollektorslang ger 185 meter aktivt borrhål.
Citat från: PerJ skrivet 19 juli 2006, 21:55:45Turbulent flöde i kollektorslang ger 144 meter aktivt borrhål.Laminärt flöde i kollektorslang ger 185 meter aktivt borrhål.Nu är det inte så enkelt att det är värmeöverföringen mellan brine och insidan av slangen som begränsar värmeöverföringen. Om man studerar borrhålet ordentligt så ser man att bergets värmeledningsförmåga som ger största motståndet mot värmeöverföring. Så fortsätt parallellkoppla hålen och bry er inte så mycket om Reynolds tal.
Carl NJag har använt programet EED Earth Energy Designer EED för alla beräkningar, dvs värmeledningen genom berg, vatten i borran, slangvägg, värmeöverföring i slang är medräknat. DVS komplett system.PerJ
Med cirkpump-KB i läge 1 blir flödet i min borra ca 0.3 l/s och läge 3 ca 0.8 l/s och jag har 30% etanol inblandat. Det skulle innebära fullt utvecklad turbulens vid läge 3 och delvis laminärt flöde med läge 1 mitt i vintern (1 ºC på KB in).Borde jag då inte se att KB in blir någon grad högre med läge 3 på cirkpumpen om detta spelade någon roll?Jag har testat olika hastigheter på cirkpumpen åtskilliga gånger och aldrig noterat någon sådan skillnad.