0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Tackar för engagemanget! Huset som det är idag är byggt 2018-2019 och uppfyller 2018 års energikrav, vad nu det var.. (nya fönster, tjockare väggar, mer isolering etc) Ok, så med en 8kW pump borde jag vara hemma då. Pratade med en kollega idag på lunchen. Han har liknande storlek på hus och en 6kW pump och den mäktar inte riktigt med kalla vinterdagar.Men då har han ett hus från 1981 som är helt original vad det gäller isolering (14cm gissar jag) och bor lite i ett köldhål 10mil längre in i landet från var jag bor.Ja radiatorerna väger sina modiga kilogram, man orkar definitivt inte lyfta de själv. Så de har ju en viss buffrande verkan kanske...Jag har velat mycket mellan en on/off pump och varvtalsstyrd pump.Den senare är ju effektivare, uppåt COP 6 medan on/off ligger uppåt 5. Samtidigt kostar de mer och hur driftsäkra är inverterdelen? Mer elektronik tänker jag blir mer som kan fela? Eller anses de idag som lika driftsäkra som on/off kompressorer? På kyl/frys hemma har de ju inte alltid varit så felfria alla gånger (god vän jobbar med vitvaruservice) on/of går i 20-30år medan inverterkorten brinner efter 5-15år.Planen nu är att ta hit en borrare i vinter när det är lågsässong för de och montera in pumpen själv till våren när värmesässongen är slut, om det går bra för de jag köper pumpen av. Jag har monterat och trimmat in nuvarande värmesystem för 15 år sedan.Kanske en NIBE F1245-8 kan vara något? Eller motsvarande invertermaskin... Har förresten något fabrikat ett bättre kvalitetsrykte eller är de alla jämförbara idag? Idag har jag en styrning mot utetemp med innertempgivare som jag inte riktigt vet vad den gör och alla termostater är bortplockade, det är fritt flöde så att säga och jag har jämn värme hela tiden utom i vardagsrummet när solen har legat på under dagen, då blir det lite för varmt just där bara.Tanken var att bara plugga in den nya värmepumpen direkt mot befintlig radiatorkrets och låta den styra värmen helt själv. När behöver man en arbetstank tro? Vad avgör det?
Ta med en volymtank i din planering tex 100 liter.Du kan koppla den som volymförstorare.Det finns tumregler på vatten volym per kW.Spännande att du gör det själv 👌💪👍Du borde spara en hel del.!!Bästa är att du kommer att förstå ditt system bättre 😊