0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Några följdfrågor:Fungerar den normalt för värme? Avfrostar den som den ska vintertid?Vi har i princip endast kört kyla med den genom åren , men jag testade att dra upp den till 31 grader , samt växlade till "sol" ikonen. Men lät den gå i 20 minuter , men vet inte om jag kände nån värme direkt ...När den går för kyla men kyler dåligt, går kompressorn på fullt varvtal då? Jag hör hur utedelen arbetar , sen om den går på max svårt o säga ..Är det full fart på fläktarna i både ute- och innedel? Ja det tycker jag Blir kylmedierören mellan ute- och innedel kalla?Bifogade en bild , det översta röret det blir "kallt" samt ser man det blir kondens vid kyla , samt det nedersta små ljummet vid kyla, men en temp på röret är svårt o säga När jag körde värme så blev det nedersta röret varmt som attan och det översta små ljummet vid värmeKörde full fart på kylan med 16 grader i 30 minuter la en termometer uppe vid lamellerna vid utblåset , får en temp på 28 grader . Har 30 grader i rummet. Får känslan att den bara vispar runt luften i rummet ?Tänker bara att så fel kan man ju inte känna vid utblåset Borde känns kallt blås tycker man .
Det är inte alls omöjligt att det är brist på kylmedium. Det kanske har funnits något mikroläckage redan från första början, så litet att det inte kan ha gått att upptäcka med rimliga medel vid installationen, och nu efter drygt 10 år har det läckt ut tillräckligt mycket kylmedium för att värmepumpens funktion ska störas.Men det kan naturligtvis vara något annat fel också, t ex att fyrvägsventilen har fastnat i mellanläge eller att något el- eller givarfel gör att styrsystemet aldrig drar på fullt varvtal på kompressorn.