Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp med mitsubishi luftvärmepump msz fh25ve kyler knappt  (läst 127 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad dunken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
Hej

Har en mitsubishi luftvärmepump msz fh25ve, som knappt används genom åren här , installerades 2015 .

Vi brukar köra den på kyla för det mesta , nu när det blivit varmt så drog vi igång den med snöflingan , drog ner till 16 grader .
Men blir inte riktigt nån kyla ...
Filtret är rengjord på både innerdelen , samt utedelen

Inga felkoder vad jag kan se på innerdelen.

Några andra tips vad man ska titta efter ?

Gasbrist ?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2954
  • Karma +6/-2
Några följdfrågor:
Fungerar den normalt för värme?  Avfrostar den som den ska vintertid?

När den går för kyla men kyler dåligt, går kompressorn på fullt varvtal då? Är det full fart på fläktarna i både ute- och innedel? Blir kylmedierören mellan ute- och innedel kalla?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad dunken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
Några följdfrågor:
Fungerar den normalt för värme?  Avfrostar den som den ska vintertid?

Vi har i princip endast kört kyla med den genom åren , men jag testade att dra upp den till 31 grader , samt växlade till "sol" ikonen.

Men lät den gå i 20 minuter , men vet inte om jag kände nån värme direkt ...

När den går för kyla men kyler dåligt, går kompressorn på fullt varvtal då? Jag hör hur utedelen arbetar , sen om den går på max svårt o säga ..

Är det full fart på fläktarna i både ute- och innedel? Ja det tycker jag

 Blir kylmedierören mellan ute- och innedel kalla?
Bifogade en bild , det översta röret det blir "kallt" samt ser man det blir kondens  vid kyla , samt det nedersta små ljummet vid kyla, men en temp på röret är svårt o säga
När jag körde värme så blev det nedersta röret varmt som attan och det översta små ljummet vid värme

Körde full fart på kylan med 16 grader i 30 minuter la en termometer uppe vid lamellerna vid utblåset , får en temp på  28 grader . Har 30 grader i rummet.

Får känslan att den bara vispar runt luften i rummet ?

Tänker bara att så fel kan man ju inte känna vid utblåset :) Borde känns kallt blås tycker man .

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2954
  • Karma +6/-2
Det är inte alls omöjligt att det är brist på kylmedium. Det kanske har funnits något mikroläckage redan från första början, så litet att det inte kan ha gått att upptäcka med rimliga medel vid installationen, och nu efter drygt 10 år har det läckt ut tillräckligt mycket kylmedium för att värmepumpens funktion ska störas.

Men det kan naturligtvis vara något annat fel också, t ex att fyrvägsventilen har fastnat i mellanläge eller att något el- eller givarfel gör att styrsystemet aldrig drar på fullt varvtal på kompressorn.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Köp din bergvärmepump av oss
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!