Efter tjugo års trogen tjänst (installerad april 2006) så har håller vår IVT Greenline HT Plus C9 på att ge upp andan. Jag skulle kolla en sak och tryckte på en av knapparna, då frös displayen. Gick inte att stänga av/start om. Bröt huvudströmbrytaren till pumpen och slog på igen. Möttes av meddelandet "CONLEGO VER. 1.20". Inget mer händer. Slag av/på strömmen, samma meddelande. Kollade säkringarna till värmepumpen, alla hela. Öppnade frontplåten (strömmen av) och kollade att sladdarna mellan displayen och styrkortet verkade sitta i ordentligt. Ingen skillnad.
Enligt Google är detta ett vanligt åldersrelaterat fel som "beror nästan uteslutande på trasiga kondensatorer på styrkortet".
Jag noterade att framledningstemperaturen var ca 40 grader (i detta sommarväder!) när pumpen frös. Jag tror inte att kompressorn var igång (motsvarande diod lös ej). Lite underligt. Kan detta ha varit en effekt av att pumpen nyligen tillverkat varmvatten? Eller ett annat symptom på att något är fel med värmepumpen?
Tror ni det är möjligt och värt att försöka reparera styrkortet? Var gör man isåfall detta i Stockholmstrakten?
Med tanke på effektavgifter så är pumpen lite underdimensionerad så jag hade planerat ett byte förr eller senare. Nu kanske det blir förr men vi vet inte heller hur det blir med effektavgifterna i framtiden, kommer de tillbaka i någon form?