Hallå folket
Min IVT 290 Elpanna från 2006 har börjat krångla.
Plötsligt i mars i år slutade den värma vattnet & displayen flimmrade (Rego 402) & när jag kollade innanför skyddsplåten var en av dom vita 2,5 mm kabel mellan elpatronens överhettnings- skydd längs ned och PSU-kortet bränd vid kontakten vid PSU kortet. (första cm av kabelhöljet smält & svart)
Och stiftet på PSU kortet kändes glappt på kretskortet, så jag tog ur hela PSU-kortet för att kunna rengöra & löda nya kontaktytor.
När jag satte tillbaka allt & slog på elpannan igen så fortsatte displayen bete sig konstigt, typ "smygstartade" sakta med korta blinkningar av olika bokstäver av "Rego 402", så då gav jag upp, men lät den vara på.
Dagen efter hade jag varmvatten igen & när jag tittar på displayen så lyser Rego 402 & jag kan vrida ratten och se att elpatronen värmer med 11,4 kW MEN displayen "startar om" var 5-7 sekund samtidigt som ett klick hörs från PSU kortet.
Gröna dioden blinkar på ett mindre kretskort, & gröna dioden lyser strax under display-plåten.
Idag nu ca 60 dagar senare så har jag återigen inget varmvatten!
Med 2 döttrar på 18 & 20 år blir det ju katastrof här hemma, & jag skulle behöva era råd om hur en eventuell felsökning ska gå till.
Lmf skrev i en tråd från 2014 "PSU kortet kan ha gett sig och inte klarar av att mata resten av systemet med 12V" & hur mäter jag fram så jag kan se om 12V matningarna fungerar?
Purjo skrev i samma tråd "om displaykortet inte får kontakt med några andra kort via CanBus'en", så jag ska dra ur & sätta tillbaka dessa CanBus-kontakter på PSU-kortet.
Finns det något mer jag kan kontrollera eller mäta ?

mvh Jawen