Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Mitsubishi Electric (Ecodan)
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Felkod :L9
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Felkod :L9 (läst 103 gånger)
HBerggren
och 4 gäster tittar på detta ämne.
Tommy 2026
Nybörjare
Antal inlägg: 1
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Tommy 2026
«
skrivet:
04 juni 2026, 21:30:10 »
Citera
Hej har fått felkod :L9 flera ggr senaste dagarna/veckorna.
Någon som har ett tips på va felet kan vara. Har provat göra rent ett nå filter som sitter på en ventil men inget annat.
Det handlar om en Mitsubishi ecodan luftvattenpump ca 8år gammal.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36511
Karma +59/-52
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Felkod :L9
«
Svar #1 skrivet:
Idag
kl. 07:53:01 »
Citera
Troligen har du varmt i huset, men värmepumpens styrning känner ändå att den behöver värma på natten när det blir kallare ute.
Om innetempen är hög och du har termostater på alla golvvärmeslingor/radiatorer så stängs dessa, om värmepumpen ändå startar och gör värme på natten finns inget flöde och det där larmet kommer som ett resultat av detta, ett sätt att komma runt detta är helt enkelt att dra ned börvärdet för rumstemp med flera grader när sommaren närmar sig och det inte längre behövs någon värmetillförsel.
Ett annat sätt är att se till att en slinga alltid är öppen, lyft helt enkelt av termostaten på en slinga där det inte gör så mycket om det blir lite för varmt när värmepumpen värmer.
Att ha flöde i en slinga säkerställer att styrningen känner att temperaturen snabbt stiger för att det finns en väldigt liten värmeavgivande yta, och då stänger den av kompressorn.
Om inget flöde finns så kommer inga temperaturgivare som sitter i flödeskretsen känna av någon förändring och kompressorn gasar på ännu mer för att "få upp värmen" i systemet.
Larmet kommer då som ett brev på posten.
Din tanke att det var ett filter som var tätt var korrekt, men tänk då om alla termostater stänger, det är att jämföra med ett filter som är stenplugg.
«
Senast ändrad:
Idag
kl. 07:54:32 av Rickard
»
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 30 kWh med max uteffekt på 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet + 23 år som grundare och ägare av detta forum.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
sigge01
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 109
Karma +0/-0
sigge01
«
Svar #2 skrivet:
Idag
kl. 08:14:15 »
Citera
Styr du med innegivare? Annars skulle jag rekomendera det då det kan bli varmt inne pga sol på dagarna och även om tempen ute sjunker på natten så behövs ju ingen värme inne men utegivaren säger tvärtom. Har du då som Rickard skriver termostater på element/slingor som inte tycker det behövs värme så kommer larmet L9 vilket ju är ett flödeslarm.
Loggat
Mitsubishi Electric Ecodan Package 200 lit Tank +W85YAA 165kvm golvvärme+element
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36511
Karma +59/-52
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #3 skrivet:
Idag
kl. 08:43:00 »
Citera
Nu vet jag inte hur innegivaren på ME:s maskiner fungerar, men i de flesta fall förskjuter de bara kurvan/börvärdet med någon grad, det är ingen garanti att den inte gör värme ändå om det blir en frostnatt i början av Juni, som är vanligt.
Själv drar jag ned rumsbör med typ 10 grader när jag är säker på att huset inte behöver mer värme, OCH jag har inte termostater på alla radiatorer, så jag har både hängslen och livrem på för att det där inte ska kunna hända på min Nibe 1250 - 12 kW.
Känns så onödigt att värma när huset ändå är för varmt.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 30 kWh med max uteffekt på 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet + 23 år som grundare och ägare av detta forum.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Västra Götaland
Antal inlägg: 4304
Karma +3/-1
HBerggren
«
Svar #4 skrivet:
Idag
kl. 11:24:55 »
Citera
Jag bytte en flödesgivare på en 10 år gammal rätt nyss. Felet syntes att den skickade oregelbunda flödeshastigheter fast flödet var ok.
Gå in i servicemenyn, gå ner 3 sidor ungefär till information tror jag det heter. Kod 540 i den menyn (inte när den frågar kod första gången, då är det ingen kod).
Om du trycker ok hela tiden, t ex när den gör varmvatten och efterfrågar nuvarande flöde (med 540) så visar den nuvarande flöde i liter per sekund. Den visade allt mellan 0 och 22 l/min i flöde, påminde om en slumpgenerator. 1 liter per sekund +- är rimligt om den håller på med samma typ av syssla.
Givaren var ockerprissatt direkt av Mitsubishi, 6 tusen nånting. Är pumpen lite nyare så är det en annan mekanisk version av samma givare som kostar hälften.
Om givaren är kass, kolla om du har muttrar eller klämmor till givaren. Sitter över cirkulationspumpen rätt långt ner.
Ganska enkel att byta. Lite finessfri maskin gällande avtappning i det området.
«
Senast ändrad:
Idag
kl. 11:26:33 av HBerggren
»
Loggat
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Mitsubishi Electric (Ecodan)
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 4729
dolda: 0
användare: 2
Användare online
:
HBerggren
Johnlennonx
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info