AÖd och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Gissar på att ett hus byggt 1959 var avsett för ved/olja från början?Då borde det finnas tilluft till pannrummet?Detta borde gå att använda för ev framtida ventilation på en propan-värmepump?Jag skulle också köra tills den rasar.
Jag skułle ha kört tills den rasar och sedan satt in en liknande pump om inte ev. effektavgifter talat mycket för aťt köpa en inverter
Jag skulle också köra till dess att pumpen havererar men vi som har svarat hittills har haft värmepumpar länge och är välbekanta med dem. Många problem med värmepumpen kan vi klara själva. Det är naturligt att en nybliven husägare, som inte är bekant värmepumpar, är mer orolig för ett haveri. Februari var månaden med mest tillsatsel. Jag förmodar att det var en ovanligt kall månad även i Göteborgstrakten. Räknar man med COP = 3 producerade pumpen ca 4000 kWh värme, därtill behövdes 495 kWh tillsatsel. Köldbärartemperaturerna är sådana att det ska inte vara några problem för en kraftigare pump att ta mer värme ur borrhålet. För hela året var värmebehovet ca 25 000 kWh räknat med COP = 3. Det tyder på att huset inte behöver mer än ca 10 kW vid dimensionerande utetemperatur så en inverter på 12 kW ska räcka och kunna fungera med befintligt borrhål. Det som är lite konstigt är sommarmånaderna då pumpen gör enbart varmvatten. Det är mycket låg elförbrukning. Det motsvarar en varmvattenförbrukning som är mindre än hälften för vad man brukar räkna för en familj.
Nuvarande hål klarar nog inte mer än det du har.Vill du gå upp till 10 kW så behöver du troligen komplettera med en borra till.