0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Har du bevakat värmepumpen personligen och sett och hört själv att den startar och stoppar orimligt ofta, eller har du gått på siffror som presenteras av mjukvaran?
Det verkar lite konstigt. Om pumpen startar 30 gånger per dygn och går i genomsnitt 16 minuter varje gång blir det 8 drifttimmar per dygn. Det kan gärna inte stämma att pumpen bara går 1/3 av tiden när det är ca -20 grader ute.
Detta är en onoff pump, och har du varit och trixat i inställningarna för tillexempel start kompressor från -60 till något alldeles för lågt värde, kan det vara så att den löser på för hög diff framledning. annars kanske du har för hög kurva och termostater som stryper eller något.Var i Norrbotten bor du ?
Vilken värmekurva har du?
Påverkas antal kompressorstarter av kylan
Bor i Boden.Jag har originalinställningar på graderna men däremot har jag en termostat som är strypt (i ett av sovrummen där vi vill ha svalare). Kan pröva ställa in den på max så ser jag om det blir bättre. Vad är optimalt antal drifttid/kompressorstarter? och ska det diffa på sommar/vinter?Bifogar bilder på graderna.
Jag har en egen kurva som är lite över 3.
Väldigt låg kurva! Då gissar jag på golvvärme och välisolerat hus? (Annars har jag svårt att förstå att huset inte är kallt!)Då kan det vara något i golvvärmeväxlaren eller rören där omkring som gör att värmen inte går ut i golvet utan "kortsluter" och strömmar tillbaka till värmepumpen. Kanske en bypass.Om jag gissar fel, beskriv gärna ditt värmesystem i huset, hur rören går från värmepumpen ute i huset och tillbaka.
Mitt värmesystem kunde inte ta emot och ge ifrån sig värmen i samma hastighet som pumpen producerade värme. Därför betedde vår pump likt din. Automatiken kunde helt enkelt inte hantera vårt system. Min lösning är att begränsa hur många hz som kompressorn får jobba med. Har satt en gräns på 28 Hz. Utöver det går värmebärarpumpen endast på 15-25%. Detta har resulterat i att pumpen arbetar med låg effekt konstant. Har gått ifrån cop på 1,7 till över 4.