NiclasS, rocas, Tony B och 4 gäster tittar på detta ämne.
Kan tänka mig att det blir sådär om du har alldeles för hög kurva och många termostater börjar strypa i slutet av en effekt-topp.För att justera in systemet:Öppna alla termostater (Det kan du göra bara för att se om det börjar gå jämnare, även om det skulle bli varmt i huset som ett resultat)Försök sänka kurvan tills det börjar bli för kallt i det kallaste rummet, stryp sedan de för varma rummen på grundflödesventiler (Radiatorer) och golvvärmefördelare så att det blir så jämn temp som möjligt i alla rum, det här kan ta dagar, som känns som en oändlighet, men ta det kanske i steg så blir det mer hanterbart.Sen kan du aktivera termostaterna igen i de rum där du har störst behov av dem.
Reagerade på "tyvärr alla är på samma värmeslinga". Enheterna är väl parallellkopplade? I så fall spelar det ingen roll om det är en slinga eller flera.Pumpen drar för det mesta runt 1,3 kW vilket betyder att den bör ge 4 kW eller lite mer. Det verkar vara kallt ute när bilderna togs, -20 nämns på ett ställe. Det går inte riktigt ihop med en pump på 13 kW. Vad var det för temperatur ute när bilderna togs? Värmebärare ut pendlar för det mesta mellan 50 och 55 grader (kallt ute?) men hetgastemperaturen är ofta över 100 grader. Hetgastemperaturen ska ligga 30-35 grader över utgående värmebärartemperatur. Det kan vara fel på givaren (troligt) men om det inte är det är något fel.
Det måste var fel på uppgifterna om producerad värme. Det är inte rimligt att en ny värmepump har COP under 2. Det skulle dessutom ge orimligt lågt värmebehov för huset. 160 m2 uppvärmd yta som vid -20 grader behöver 1,7 (40/24) kW, det kan inte stämma. Golvvärmen är väl shuntad med separat cirkulationspump? Jag förutsatte det, det är inte vanligt att man kopplar golvvärmen direkt på värmebärarslingan.
Har inte golvvärmen egen shuntgrupp, så är det hål i hela huvudet av den som gjort det.
En liknande tanke flög genom mitt huvud men jag stoppade den innan den nådde tangentbordet. I och med att jag inte arbetar i branschen föredrar jag att hålla en låg profil vad gäller praktiska spörsmål. Har funderat lite vidare. Det är svårt att läsa av graferna men det verkar som om returtemperaturen börjar sjunka i nästan samma ögonblick som pumpen stannar. På min anläggning dröjer det 10 minuter efter kompressorstopp innan returtemperaturen börjar sjunka. Grafen över gradminuter visar att gradminuterna sällan når några värden över noll. Jag tycker det bör bli en positiv puckel innan kurvan går mot negativa värden igen. Frågan är om det inte behövs en tank med några hundra liter vatten för att det ska fungera bra. Som det är nu verkar reglersystemet inte klara av att spela ihop med det värmeavgivande systemet och jag tror inte man kan lasta reglersystemet för det. Rättelse: Tänkte fel. Nibepumpar styrs ju till skillnad från min pump med hjälp av framledningstemperaturen och då sjunker framledningstemperaturen rätt många grader så fort pumpen stannar vilket gör att det omedelbart blir negativa värde på gradminuterna.