0 medlemmar och 20 gäster tittar på detta ämne.
Hej!Jag borrade ett hål för bergvärme i höstas, 200m djupt.Efter detta installerades det en Nibe S1156- 13, och som sedans anslöts till det befintliga radiatorsystemet.Jag bor i Skåne, och vintrarna här är ju inte särskilt kalla. Jag upplever att värmepumpen jobbar hårt utan att egentligen leverera den mängd värme som man förväntar sig.Huset som det värmer är totalt 260 kvm stort.För exempel så när det var -5 grader ute, då går kompressor konstant på maxeffekt, 3,4 kW 95hz. Utöver detta så låg elpatronen igång i princip dygnet runt med 3-4kw konstant.När det blev runt 15 minus en vecka, då blev köldbärsrvätskan för kall och då stängde kompressorn och pumpen gick endast på elpatron. 10kw. Dygnet runt.I skrivande stund är det 1,2 plusgrader ute och kompressor går återigen på max, 3,4 kW 95hz. Ingen elpatron. KB in är -2 och KB ut är -6.Värme ut på radiatorerna är 39 grader. Returen ligger på 34 grader.Jag har rensat filtret till KB flera gånger och fått upp frånsett på KB-pumpen från 38l/min till 49l /min. Den går i skrivande stund på 100% för att kunna pumpa 49 l/min.Finns det någon klok här i forumet som kan förstå var felet kan ligga?
Hur snabbt/flöde går elementslinga? 1-rör eller 2-rör system?
Gissar på ett stenhus, dessa är ökända för att vara kalla och energikrävande.Hur värmdes detta förut och hur mycket energi/olja/ved/pellets gick det på ett år?Vet du hur långt ner det är till grundvatten?Vad är det för berggrund?Det ser ut som att dimensioneringen är snål, och är det ett gammalt stenhus så är max effektbehov ca 18 kWNormalt dimensioneras en inverter för 100% effekttäckning och i ditt fall skulle det då blivit en S1156-18.Till denna 250-300 m borra beroende på förutsättningar (grundvattennivå, typ av berggrund).
Eftersom borran är så kall att värmepumpen stannade är det där problemet sitter.
Det snurrar med 30l/ min tvårörsystem.
Stort effektuttag och för klen borra för det energibehov huset har.Jag skulle komplettera med ett par mindre luftvärmepumpar i två delar av huset där de kommer åt att värma så stor yta som möjligt.Anläggningen är för klent dimensionerad.Luftvärmepumparn har troligen lika hög eller högre COP i Skåne som en bergvärme som går på gränsen till att överbelasta borrhålet.Skulle också gå komplettera med ett borrhål till, men det skulle inte lösa grundproblemet att värmepumpen går med tillskott när det blir kallt ute.Luftvärmepumparna skulle dock avlasta borran, och göra att elpatron inte behöver gå in alls.
Det känns ju märkligt med ett borrhål som är så djup men som inte kan leverara mer än -2 grader in till pumpen.
Märkligt kanske, men tyvärr ett faktum.Vad säger installatören?
Det måste väl vara möjligt att driva huset med endast bergvärme? Jag hade ju redan en stor Daikin luftvärmepump endast något år gammal som jag plockade bort i samband med installation för att jag fick höra att bergvärmesystemet skulle vara tillräckligt. Det känns ju märkligt med ett borrhål som är så djup men som inte kan leverara mer än -2 grader in till pumpen. Borde jag inte kunna förvänta mig mer utav installationen?