0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tror din F1215 har samma data som min tidigare 1210. Den modellen tålde max 48C på returen. Vad som hände var att pumpen orkade få upp VB fram till ca 47-48C när det var kallt, den hade inte kapacitet att bli varmare. Gradminuterna sjönk vidare och eltillskottet gick till. Detta medförde att VB retur gick upp i 49C med hjälp från elpatronerna och kompressorn stannade och eltillskottet fortsatte. På detta larm fanns en hysteres, så först när eltillskottet medfört att VB retur var nere på 46C drog pumpen åter igång. Kan detta stämma i ditt fall?I så fall behöver du minska eltillskottets effekt så att kompressor + eltillskott ej ger mer än 48C på returen.
vb diff som du ändrat är bara att den tillåter 20 grader diff mot beräknad framledning, så har du beräknad framledning 30, så tillåter den 50 i framledning innan den nollar gradminutrarna, vilket ger oekonomisk gång, originalvördet skall vara 10 om jag inte minns fel.
Har du aktiva termostater nånstans?Typ ett kallare utrymme med en termostat inställd på typ 10-15 C?Allt tyder på att när den stannar på 41 C på VB-fram så kyls värmebäraren effektivt av nån öppen termostat i ett kallare rum.När elpatron trycker till så blir detta utrymme varmt så att termostaten stänger och då har den inga problem att skicka upp framledningen till 47 C.
det knäppa med pumparna är att de flesta prioriterar varmvatten
ska sätta en knapp på min 1245, så jag kan slå av varmvattentillverkningen under kallaste dagarna, vafan skall den göra vv om man bara tvättar händerna, helt djävla vansinnigt om en pump stått flera timmar, huset är kallt m.m. Då startar pumpdjäveln med att göra varmvatten, vem fan bryr sig om varmvatten om huset är kallt? Dum prioriteringsordning
Är det helt enkelt inte så att din pump har samlat på sig så mycket gradminuter-underskott att det är dags för den att dra igång elpatronen?Det är ju inte så att det bara är för pumpen att ställa in att den skall producera så varmt Vb-fram som den vill, utan det blir ju den temperatur på vb som den orkar med.Kör driftlöge 1 (elpatron spärrad) som prov och se om inte vb kommer fortsätta attnkämpa sig uppåt, alternativt huset blir kallare pga att den inte orkar med mer utan tillskott.