Hej! Vi ska borra nästa vecka och har beställt 250 m (+35 meter ingrävning, så totalt 570 m slang). Valde att gå upp till 45 mm kollektor på inrådan av borrfirman, men vi pratade inte om räfflad/turbokollektor och min spontana tanke var att det säkert inte spelar så stor roll så vi körde på slät.
Nu började jag få kalla fötter då jag pratade med en bekant som menade att det vore ett kardinalfel att gå upp till 45mm utan turbo. Anledning: vi har tagit i lite extra för att ha marginal, både vad gäller borrdjup och VP-effekt, och kommer förmodligen ha ganska låga flöden stor del av året. Med en 45mm slät kollektor kommer vi då få laminära flöden som kommer göra att vi får betydligt sämre verkningsgrad än om vi har turbulent flöde. Till och med till den grad att vi skulle få bättre COP med ett grundare hål och 40mm kollektor (smalare kollektor => turbulens uppstår enklare vid låga flöden).
Vad tror ni? Borde jag försöka få till turbokollektor, eller rent av gå ner till 40mm? Finns det någon här med erfarenhet av 45mm slät kollektor, och som kan säga om det leder till låg verkningsgrad eller ej?