Jag har en CE65-avluftvärmepump i mitt hem i Finland. Eftersom det är väldigt få CE65-avluftvärmepumpar som har installerats i Finland är supporten väldigt begränsad. Därför bestämde jag mig för att vända mig till detta forum.
Jag har försökt installera en rumstermometer på CE65-pumpen enligt manualen (ta bort bygeln från terminalerna 2 och 3 på terminalblocket bredvid huvudbrytaren och anslut sensorn till terminalerna 1 och 2). Tillverkaren kunde inte säga vilken typ av temperatursensor jag skulle använda, men gissade att det var en Pt1000.
Problemet är dock att när jag mäter temperatursensorns resistans separat är den 1083 ohm vid 21 °C. När jag ansluter sensorn enligt instruktionerna är motståndet som mäts från kopplingsplattan 973 ohm. När pumpen är igång visar den en temperatur på 37 °C. Jag har provat olika kabeltyper, men problemet har inte lösts.
Vet någon vilken typ av temperaturgivare som är rätt för CE65-pumpen, eller har någon någon idé om varför temperaturgivaren inte kan anslutas?